Birželio 11–14 d. ŠMC kino salėje rengiami JAV kino kūrėjo Nathanielio Dorskio filmų seansai. Filmus pristatys ir paskaitas skaitys Dr. Sam Ishii-Gonzales, dėstantis New School universitete, Niujorke.

Renginiai:

Birželio 11 d., trečiadienį, 18:00–19:30

Nathanielio Dorskio filmai „Variacijos“ (24 min.) ir „Pastoralė“ (17 min.)

Samo Ishii-Gonzaleso paskaita „Dorskis kontekste: modernusis kinas ir laiko atradimas“ (40 min.)

Birželio 12 d., ketvirtadienį, 18:00–19:30

Nathanielio Dorskio filmai „Alaya“ (28 min.) ir „Valandos Jeromui“ (21 min.)

Samo Ishii-Gonzaleso paskaita „Dorskis kontekste: Amerikos avangardas ir jo įtaka šiuolaikiniam kinui“ (40 min.)


Birželio 13 d., penktadienį, 17:00–17:45

Nathanielio Dorskio filmai „Variacijos“ (24 min.) ir „Pastoralė“ (17 min.)

Birželio 14 d. 17:00–17:45

Nathanielio Dorskio filmai „Alaya“ (28 min.) ir „Valandos Jeromui“ (21 min.)

Nathanielis Dorskis (g. 1943) – išskirtinę vietą Amerikos eksperimentinio kino istorijoje užimantis kūrėjas, kuris jau penkis dešimtmečius (nuo 1963 metų) išlieka ištikimas 16 mm juostai ir jai būdingomis ypatybėms. Bandydamas sukurti atviros formos kiną, Dorskis savo filmuose kliaujasi minimalistiniu vaizdo figūratyvumu (šviesa, spalvomis ir daiktų tekstūromis), nereikšminiu montažu bei vaizdo nebylumu. Savo knygoje „Kinas kaip pasišventimas“ („Devotional Cinema“, 2005) Dorskis akcentuoja transformatyvų kino patirties potencialą, išsipildantį tuomet, kai pasaulis nėra patalpinamas į suvokimą išoriškai organizuojančias reprezentacines kategorijas. „(…) leidžiant objektams būti matomiems tokiems, kokie jie šiuo momentu yra, siūlomas daug atviresnis, daug vaisingesnis būdas pažinti iš anksto žinomų simbolinių reikšmių nesusaistytą pasaulį”, – aptardamas savo kuriamus filmus pabrėžia autorius. Tam, kad kinas pasaulį galėtų ne tik „pavaizduoti“, bet ir „parodyti“ (jį „parodant“ transformuoti žiūrovą), kino materija, pasak Dorskio, turi atitikti pasaulio materijos bruožus: intervališkumą, laikiškumą ir nereprezentatyvumą.

Nepaisant plataus eksperimentinio kino kūrėjo darbų pripažinimo (Dorskio filmai rodyti tarptautinių kino festivalių programose bei eksponuoti svarbiose pasaulio meno institucijose), filmų skaitmeninimo atsisakančio kūrėjo darbus galima pamatyti tik 16 mm formatu, todėl dalyvavimą retokai vykstančiuose Dorskio filmų seansuose kinotyrininkai apibūdina kaip „kino nuotykį“, oponuojantį Walterio Benjamino apibrėžtoms mechaninės kūrinio reprodukcijos pasekmėms, arba specialių sąlygų reikalaujančią „kino piligrimystę“.

Filmus pristatysiantis Sam Ishii-Gonzales yra dviejų knygų apie Alfredą Hitchcocką sudarytojas, taip pat esė bei straipsnių apie menininkus, kino kūrėjus ir filosofus, tokius kaip Francis Bacon, Henri Bergson, Claire Denis, Gilles Deleuze, David Lynch, Apichatpong Weerasethakul, autorius. Jo tekstai yra išversti į vengrų ir italų kalbas. Šiuo metu Ishii-Gonzales ruošia dvi knygas – „Būtis ir imanencija: link ne-aktoriaus kino“ („Being and Immanence: Towards a Cinema of the Non-Actor“) bei „Caméra-Stylo šiandien“ („La Caméra-Stylo Today“). Ishii-Gonzales taip pat kuria eksperimentinius filmus.

ŠMC kino salėje bus parodyti keturi 16 mm formatu nufilmuoti ir skirtingus Dorskio kūrybos laikotarpius pristatantys kūriniai: „Valandos Jeromui, pirma dalis“ („Hours for Jerome Part I“, 1982), „Alaya“ (1987), „Variacijos“ („Variations“, 1998) ir „Pastoralė“ („Pastourelle“, 2010).

Renginio kuratorius: Lukas Brašiškis

Renginio organizatorė: Ilona Jurkonytė