Praėjus 168 metams po premjeros Vilniuje, lenkų opera „Halka“ sugrįžta į šį miestą – tiesa, ypatinga forma.

Tragiška meilės istorija – Stanisławo Moniuszko opera „Halka“, sukurta tuo metu, kai Lenkijos ir Lietuvos valstybė buvo okupuota Rusijos – neseniai buvo pastatyta Kazalėje, Haityje, ten gyvenantiems vietos lenkams (save vadinantiems „Le Polone“) – lenkų karių, kovojusių už Haičio revoliuciją XIX a. pradžioje, palikuoniams. Lenkai, Napoleono atsiųsti į Sent Domingą malšinti vergų maišto ir prisijungę prie Bonaparto, kad kovotų už savo šalies nepriklausomybę, manoma, susivienijo su vietos sukilėliais. Už tai lenkams buvo suteiktas juodaodžių garbės statusas, jie įsikūrė Haityje, o jų palikuonys ir šiandien tebegyvena kalnų kaimelyje Kazalėje.

Šio neįprasto operos pastatymo, įgyvendinto bendradarbiaujant Lenkijos operos dainininkams ir Haičio šokėjams bei muzikantams, videodokumentacija Vilniuje pristatoma didelio mastelio panoraminės projekcijos pavidalu. Pirmąkart šis projektas buvo pristatytas Lenkijos paviljone 2015 m. Venecijos bienalėje, kur jis tapo tradicinių meno formų galios konstruoti nacionalines tapatybes tyrimu – ypač aktualiu sudėtingame pokolonijiniame kontekste.

Tuo tarpu operos „Halka“ sugrąžinimas į Vilnių įgyja papildomų poimperialistinių reikšmių, taip vis labiau sudėtingėjant nacionalinės tapatybės, kurią ši opera ilgą laiką turėjo reprezentuoti, sampratai. Laikyta fiasko po 1848 m. premjeros Vilniuje ir tik po dešimtmečio sulaukusi pripažinimo Varšuvoje, lenkų nacionalinė opera į Lietuvą sugrįžta per Haitį – tai gana netikėtas posūkis sudėtingoje ir susipynusioje šių dviejų kaimyninių šalių istorijoje.

Gimęs Lenkijoje menininkas C.T. JASPER gyvena tarp Niujorko ir Ulan Batoro. Savo kūryboje derina įvairias medijas, daugiausia dirba su video, kuria elektronines partizanines intervencijas į jau egzistuojančius kino filmus. Iš ankstesnių C.T. Jaspero projektų paminėtini „Ištrinta“ (Erased, 2013), „Faraonų saulėlydis“ (Sunset of the Pharaohs, 2014) ir „Svaigulys“ (Vertigo, 2015). Jo kūriniai rodyti parodose Šiaurės Amerikoje, Europoje, Azijoje ir Karibų regione. Šiuo metu kartu su Joanna Malinowska rengia naują tyrimų projektą, skirtą išsiaiškinti, kokių Afrikos artefaktų būta buvusioje Lenkijos Liaudies Respublikoje.

Menininkė JOANNA MALINOWSKA, gimusi Lenkijoje ir gyvenanti Niujorke, kuria skulptūras, videomeno kūrinius ir performansus. Ji domisi kultūros antropologija, kultūrų sandūra ir muzika, pristato savo projektus personalinėse ir grupinėse parodose JAV, Europoje, Azijoje ir Karibų jūros regione. Jos darbai rodyti Niujorko „Sculpture Centre“, „Art in General“, „Postmasters“ bei „CANADA“; „Espace Culturel Louis Vuitton“ Paryžiuje, Saatchi galerijoje ir „Nottingham Contemporary“ Didžiojoje Britanijoje bei daugelyje kitų svarbių institucijų. Ji taip pat dalyvavo Pirmojoje Maskvos bienalėje, „Performa 09“ bei 2012 m. Whitney bienalėje.

 

Sausio 30 d., šeštadienį, 15 val.
Lenkų nacionalinė opera keliauja į Karibus: Halka/Haiti kūrimo procesas. Kuratorės Magdalenos Moskalewicz paskaita

Projekto HALKA/HAITI 18°48’05″N 72°23’01″W, sukurto 56-ajai Venecijos bienalei, kuratorė Magdalena Moskalewicz papasakos apie lenkų, gyvenančių Haityje, istoriją, operos „Halka“ ir Haičio revoliucijos sąsajas, Stanisławo Moniuszkos reikšmę Lenkijai ir Lietuvai ir apie šio sudėtingo projekto realizavimo Lenkijoje, Haityje ir Venecijoje užkulisius.

MAGDALENA MOSKALEWICZ yra meno istorikė, kritikė ir kuratorė, menotyros mokslų daktarė, šiuo metu einanti kviestinės tarptautinio meno istorijų (International Art Histories) profesorės pareigas Carnegie Mellon universitete Pitsburge. Savo mokslinėje, redakcinėje ir kuratorės veikloje ji iš kritinės perspektyvos tiria lokalias meno istorijas ir nacionalinių tapatybių reprezentacijas, siekdama performuoti ir peržiūrėti dominuojančius istorinius naratyvus. Šiuo tikslu ji vadovavo „C-MAP“ – Modernaus meno muziejaus MoMA pasaulinės mokslinių tyrimų iniciatyvos Vidurio ir Rytų Europos skyriui ir buvo viena iš projekto skaitmeninės leidinių platformos „post“ redaktorių (2012– 2015). Ji kuravo Lenkijos paviljoną 56-ojoje Venecijos bienalėje.

Iliustracija: C.T. Jasper ir Joanna Malinowska „Halka/Haiti 18°48′05′′N 72°23′01′′W“ (2015). Kadras iš daugiakanalės vaizdo projekcijos. Fotografai: Barbara Kaja Kaniewska ir Mateusz Golis. Menininkų ir „Zachęta“ nacionalinės dailės galerijos Varšuvoje nuosavybė.