Skulptūrų kiemas

Skulptūrų kiemas buvo įkurtas 2017 m. pažymint Šiuolaikinio meno centro 25-erių metų sukaktį. Tuo metu nuspręsta atsigręžti į pastato architekto Vytauto Edmundo Čekanausko originalų 1968 m. projektą, kuriame buvo numatytas atviras kiemas lauko skulptūrų ekspozicijai. Skulptūrų kiemo įsteigimas tam suprojektuotoje erdvėje sugrąžina ŠMC architektūrinio ansamblio – vertingo paveldo objekto – vientisumą ir išbaigtumą.

Šiandien ši kintanti ekspozicijų zona yra lankytojams nemokamai prieinama erdvė Vilniaus senamiestyje, kurioje eksponuojamos Lietuvos ir užsienio menininkų lauko skulptūros ir objektai. Daugelis čia pristatomų autorių yra tampriai susiję su ŠMC veikla, o dalis skulptūrų kieme eksponuojamų kūrinių prieš tai buvo rodyti ŠMC organizuotose parodose.

Šiuo metu ŠMC skulptūrų kieme pristatomi menininkų Antano Gerliko, Vaivos Grainytės, Žilvino Landzbergo, Beatričės Mockevičiūtės, Roberto Narkaus, Mindaugo Navako, Pakui Hardware, Felipe Braga, Marios Lobodos ir Augusto Serapino kūriniai.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Dysnos g.
Rūdininkų g.
ŠMC skaitykla
1. Antanas Gerlikas. Statiniai 2020, 2016
2. Žilvinas Landzbergas. Iškaba, 2016
3. Mindaugas Navakas. Praleisk mažesnį, 2017
4. Pakui Hardware. Įkvėpimai, 2017
5. Felipe Braga. Funkcionalus kūrinys #4 (diena nakčiai), 2015–2017
6. Maria Loboda. Viešos dorybės – privačios ydos, 2018
7. Beatričė Mockevičiūtė. Asukas, 2019
8. Augustas Serapinas. Kėdė parodos prižiūrėtojui (balta/dangaus mėlyna), 2019
9. Robertas Narkus. Pasitikėjimas, 2019
10. Vaiva Grainytė. Žvaigždės pilnos bakterijų, 2019
1.
Antanas Gerlikas
Statiniai 2020, 2016
Betonas

2016 m. ŠMC eksponuotoje Antano Gerliko solo parodoje „Kopos“ pristatyti skulptūriniai objektai yra menininko sapne regėtų struktūrų rekonstrukcijos. Jos iškyla kaip monumentas balsui, sapne kvietusiam kartu pakilti, ir kaip kelrodis komunikacijai su tuo, kas toli, aukštai ir visaip kitaip – ne čia.

Antanas Gerlikas Statiniai, 2016 Betonas
2.
Žilvinas Landzbergas
Iškaba, 2016
Plieno tinklas, skarda

Plieno tinklo ir skardos skulptūra, vaizduojantį abstraktų įrankį, panašų į trimitą ar vinį, atsuktą į užrašą „ŠMC“, primena modernistinės architektūros gamyklų pastatams būdingas iškabas – ne tik skelbiančias įstaigos pavadinimą, bet ir iliustruojančias joje atliekamų darbų ar gaminamų produktų pobūdį. Ši skulptūra buvo sukurta ŠMC direktoriaus Kęstučio Kuizino kuruotai parodai „Random Rapid Heartbeats“, 2016 m. vykusiai Talino kunsthalėje – savo veikla ŠMC giminingoje meno institucijoje. Kelioms valandoms iškelta ant modernistinio, tarpukariu pastatytų parodų rūmų stogo Taline, ji buvo lyg pokštas apie ŠMC „užvaldytą“ Talino kunsthalę, o taip pat – priminimas apie dviejų meno institucijų ir dviejų šalių bendrumus.

3.
Mindaugas Navakas
Praleisk mažesnį, 2017
Granitas

Centrinėje kiemo dalyje esančios skulptūros įgyvendinimui buvo pasirinktas įvairių rūšių granitas ir kontrastinga akmens paviršiaus apdirbimo technika: stambių akmens luitų pjaustymo ir deginimo žymės gretinamos su poliruotais riedulių paviršiais. Šešių dalių ir daugiau nei 50 tonų sverianti skulptūrinė kompozicija ŠMC kieme sustingsta į architektūriškai darnią visumą. Žiūrovo vaizduotę provokuojanti kūrinio masė byloja apie menininkui svarbią dydžio kategoriją, o skulptūros dalių tarpusavio santykis ir atšiaurus medžiagiškumas žaismingai kontrastuoja su paradoksaliu ir akivaizdžiai ironišku kūrinio pavadinimu.

4.
Pakui Hardware
Įkvėpimai, 2017
Graviruotas piešinys ant organinio stiklo, LED apšvietimo sistema, Austrotherm XPS ekstruzinis polistirolas, aliuminio profilis, PVC spauda, transportiniai diržai, Valstybinė oro kontrolės tyrimo stotis Nr. 0001

Architektai: Ona Lozuraitytė ir Petras Išora

Specialiai oro kokybės matavimo stočiai ŠMC kieme sukurta menininkų dueto instaliacija žongliruoja miesto reklaminės estetikos įrankiais. Dviprasmiškai ir kiek ironiškai jie kviečia susipažinti su naujaisiais ateities aksesuarais – įvairiais kvėpavimo filtrais, apsaugančiais miestiečius nuo nuolatinės oro taršos. Kūrinyje panaudoti keli skirtingų filtrų patentų piešiniai vaizduoja šių ateities aksesuarų pavyzdžius.

5.
Felipe Braga
Funkcionalus kūrinys #4 (diena nakčiai), 2015–2017
Betonas, medis, stiklas, langų plėvelė

Tęstinis brazilų skulptoriaus kūrinys, eksponuotas grupinėje parodoje „Vienbalsė naktis“, vykusioje ŠMC 2017 m. vasarą – tai Linos Bo Bardi autorinio ekspozicinių stendų dizaino, sukurto San Paulo muziejui 1968 m., kopija, padengta perforuota termoizoliacine plėvele. Kūrinys nurodo ne tik į šį architektės projektą, bet taip pat į 1920 m. filosofo Claude’o Lévi-Strausso įžvalgą apie spartų Lotynų Amerikos miestų kismą ir dirbtiną džiaugsmingumą, su kuriuo nauji pastatų kompleksai išsišoka senoje urbanistinėje aplinkoje. Spalvota lipni plėvelė, kuri šiandien daugiausia naudojama dengti pastatų langams, vienu metu ir atspindi, ir absorbuoja savo aplinką, taip perkeldama abiejų autorių idėjas į šiuolaikybės problematiką: gentrifikacijos, paviršutiniško planavimo, bendruomeniškumo nykimo temų lauką.

6.
Maria Loboda
Viešos dorybės – privačios ydos, 2018
Bukai, plienas, kalnų krištolas

Maria Loboda tyrinėja transcendencijos idėjas ir jų raišką įvairiose kultūrose – perėjimo ir transformacijos patirtis, užkoduotas paslaptinguose objektuose, archeologijoje, architektūroje, religijoje ir mene. Lobodos kūriniai – tai mįslės, sulipdytos iš pamirštų istorinių nuorodų, kurios šiandien prabyla naujai. Šioje skulptūroje menininkė apjungia vieną seniausių šiaurės medžių – buką – su plienu, pusbrangiais akmenimis bei įsivaizduojamu vandeniu. Visi šie elementai turi daugialypes reikšmes senovės bei modernybės mitologijoje. Jų jungtis – tai neveikiantis fontanas, kuris mena mįslę apie galimybę pažadinti užmigusias ar įsivaizduojamas šios Vilniaus vietos galias.

7.
Beatričė Mockevičiūtė
Asukas, 2019
Nerūdijantis plienas

Beatričė Mockevičiūtė kūrybą sieja su galimybe pajausti tai, kas kasdienybėje dažnai yra permatoma ir efemeriška. ŠMC skulptūrų kieme pristatomas „Asukas“– tęstinio menininkės projekto, pirmą kartą pristatyto Lietuvos kompozitorių sąjungos namuose 2018 m., o 2019 m. – ir ŠMC skaitykloje bei terasoje, dalis. Kūrinių ciklo pavadinimas „Asukas“ suomių kalba reiškia „gyventojas“. Mockevičiūtės kūriniuose – tai vienas permatomų kasdienybės personažų, jungiančių Alvaro Aalto ir Vytauto Edmundo Čekanausko architektūrinę kūrybą, miesto paviršius ir šviesos pėdsakus.

8.
Augustas Serapinas
Kėdė parodos prižiūrėtojui (balta/dangaus mėlyna), 2019
Dažytas medis, skėtis

Ši Augusto Serapino kūrinių serija – tai internete rastų ir įvairiausiose pasaulio vietose paplūdimio gelbėtojų naudojamų kėdžių perdirbiniai ir kopijos. Tai menininko komentaras apie parodų prižiūrėtojus, kurių buvimas ekspozicijų salėse dažnai suvokiamas kaip duotybė ir todėl lieka nereflektuojamas. ŠMC skulptūrų kiemui sukurta nauja kėdė yra potenciali prižiūrėtojų darbo vieta, tarsi sostas, kuriame jie gali įsitaisyti ir stebėti publiką iš viršaus. Kūrinys buvo specialiai sukurtas ir pirmąkart pristatytas pagrindinėje 58-osios Venecijos bienalės parodoje „Kad gyventum įdomiais laikais“ 2019 m. (kuratorius – Ralph Rugoff).

9.
Robertas Narkus
Pasitikėjimas, 2019
Instaliacija iš oro uosto pakilimo-tūpimo tako apšvietimo ir kitų elementų

Savo forma ir funkcija pavėsinę primenantį kūrinį menininkas suprojektavo bendradarbiaudamas su architektu Linu Lapinsku. Darbas, sukonstruotas iš nebenaudojamų Vilniaus oro uosto kilimo-tūpimo tako apšvietimo lempų, byloja apie orientaciją ir pagalbą pasirenkant kryptį. „Pasitikėjimas“ taip pat kalba apie sudėtingą praeitį, tuo pat metu projektuodamas žvilgsnį ir nurodydamas kryptį į daugiau vilčių teikiančias dabartį ir ateitį. Beveik identiškas kūrinys 2019 m. buvo instaliuotas Kauno Ramybės parke kaip Kauno bienalės dalis.

10.
Vaiva Grainytė
Žvaigždės pilnos bakterijų, 2019
Spauda ant tento

Vaivos Grainytės kūrinys yra pirmoji tekstinė skulptūra ŠMC skulptūrų kieme. Tai menininkės, rašytojos, poetės ir 2019 m. Venecijos bienalės „Auksinio liūto“ laimėtojos eilėraštis-epilogas iš jos poezijos knygos „Gorilos archyvai“ (Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2019). Kūrinys tampa laikinos pertvaros, atsiradusios nugriovus suirusią mūrinę sieną, skyrusią ŠMC skulptūrų kiemą nuo Mėsinių gatvės, dalimi. Haiku, kalbantis apie transformaciją ir perkeitimą, ne tik simboliškai įprasmina minėtąjį griovimo aktą ir ŠMC pastato laukiančią rekonstrukciją, bet ir įkūnija pokyčių kupiną esamąjį laiką.