„Tada mintimis tu į praeitį grįši,
Minčių, kaip žolių, sulaikyt nieks negali:
Senajam name jos tarp plytų ras plyšį
Ir leis ten užgintą daigelį.“
Adomas Mickevičius, „Vėlinės“, „Vaiduoklis“
Vertė Justinas Marcinkevičius
„ruduo“ prasidėjo nuo minčių apie tarpinę būseną, apie neįvardyto dabarties jausmo siaubą ir dovaną. Penkiuose kūriniuose menininkės (-ai) kviečia įžengti, ar iš šono pažvelgti, į ryšį tarp daiktiško ir žmogiško buvimo būdų, kartų, tuštumos ir užpildo, susintetinto ir vienalyčio kažko.
Prieš du šimtus metų pradėjęs rašyti poemą „Vėlinės“ Adomas Mickevičius, tuomet jaunas kūrėjas, patyrė naikinančią imperializmo jėgą, išgyveno asmenines netektis, širdgėlą, sėkmės ir rinkos spaudimą. Kolektyvinį ir asmeninį nerimą jis perkėlė į šmėklos personažą. Kūriniai irgi yra šmėklos. Jie, kaip ir Vaiduoklis poemoje, yra tarpininkai tarp skirtingų laikų ir erdvių, išlieka to paties amžiaus, stringa momento begalybėje ir keliauja kiaurai seno namo sienas. „ruduo“ primena, kad kartojasi ne tik sezonai.
Kotryna Markevičiūtė ir Ona Juciūtė
Paroda veiks iki 2025 m. sausio 5 d. Šiuolaikinio meno centro padalinio Sapiegų rūmų pirmo aukšto Šiaurinėje galerijoje (L. Sapiegos g. 13, Vilnius). Sapiegų rūmų darbo laikas: I, III, IV, V 12:00–20:00, VI 11:00–19:00, VII 11:00–18:00. Parodos lankymas nemokamas.
PARODOS „JCDECAUX PREMIJA 2024“ DALYVIAI
ELENA LAURINAVIČIŪTĖ – menininkė, kilusi iš Anykščių, šiuo metu gyvenanti ir kurianti Vilniuje. 2024 m. baigė magistro studijas Vilniaus dailės akademijoje. Kuria eksperimentinio pobūdžio keraminius pučiamuosius instrumentus. Jų aštrios briaunos pjausto nematomą orą ir taip transformuoja jį į ūžimo ir švilpimo garsus, iš kurių menininkė formuoja erdvinius oro virpesių peizažus. Elena Laurinavičiūtė tyrinėja garso ir erdvės santykį, aktualizuodama molinių švilpukų garsinį paveldą bei keramikos priemonėmis susiedama praeitį ir dabartį.
KAMILĖ PIKELYTĖ – vizualaus meno kūrėja, gyvenanti ir kurianti Reikjavike ir Vilniuje. Kūryboje naudoja rastą medžiagą (angl. found footage) ir fizines liekanas. Savo instaliacijose ir performansuose menininkė nagrinėja žmonijos dominavimą ir polinkį naikinti nežmogiškas gyvybės formas. Kvestionuodama sisteminį tam tikrų dalykų ženklinimą kaip „purvinų“, Kamilė Pikelytė tyrinėja, kaip tokiu būdu gali būti maskuojamos nepatogios tiesos.
EGLĖ RUIBYTĖ – vaizduojamojo meno kūrėja, grafikos dizainerė, jungianti šias sritis ir taip ieškanti prasmės ypač standartizuotuose globaliuose procesuose. Baigė grafikos studijas Vilniaus dailės akademijoje, vėliau studijavo tipografiką ir skulptūrą Hamburgo vaizduojamųjų menų akademijoje (HFBK). Gilindamasi į pramonines technologijas ir ieškodama funkcinių-emocinių metaforų, iš pažiūros masinės gamybos objektus Eglė Ruibytė konstruoja iš dalies pasitelkdama rankų darbą. Taip autorė sąmoningai leidžia įvykti klaidoms, bylojančioms apie prieštaringą žmogiškumą industrijos mašinoje.
ONA BARBORA ŠLAPŠINSKAITĖ – Vilniuje gyvenanti menininkė, edukatorė. Šiuo metu studijuoja skulptūros magistrantūroje Vilniaus dailės akademijoje. Kuria instaliacijas, kuriose skleidžiasi asmeniniai prisiminimai, šeimos istorijos, politiniai kontekstai, o kartais susidaro sąlygos susitikti įvairioms bendruomenėms. Pastaruoju metu kūryboje permąsto „vaiduoklių“ vaidmenį tiek asmeninėje, tiek politinėje plotmėse. Naudodama auto- ir biografinius faktus, įpindama juos į fikcinius pasakojimus menininkė bando išryškinti istorijos bei ideologinio paveldo įtaką praeities, dabarties ir ateities tapatybėms.
MANTAS VALENTUKONIS – jaunosios kartos tapytojas, gyvenantis ir kuriantis Kaune. 2023 m. baigė tapybos bakalauro studijas Vilniaus dailės akademijos Kauno fakultete. Šiais metais surengė personalinę parodą „Apparitions“ galerijoje „Drifts“ Vilniuje, taip pat kuravo grupinę parodą „Tarpinės gliaumos / Intermediate Glooms“ Klaipėdos kultūrų komunikacijų centre. Menininkas savo kūrybą yra pristatęs grupinėse parodose Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje.
PARODOS „JCDECAUX PREMIJA 2024“ KURATORIŲ KOMANDA
„JCDecaux premijos“ kuratorių komanda įprastai keičiasi kas dvejus metus. Taip siekiama užtikrinti ekspozicijos originalumą, kaskart netikėtus projekto sprendimus. Parodą antrą kartą kuruoja Kotryna Markevičiūtė ir Ona Juciūtė.
KOTRYNA MARKEVIČIŪTĖ yra šiuolaikinio meno ir edukacijos kuratorė. Šiuo metu dirba Nacionalinėje dailės galerijoje. 2023 m. kartu su Ona Juciūte kuravo „JCDecaux premijos“ parodą „Mainais į amžius“ (ŠMC, Nacionalinė dailės galerija). 2024 m. edukacinio meno projekto „Molio aikštelė“ Aleknaičių kultūros ir edukacijos erdvėje (Akee) bendraautorė. 2022 m. stažavosi Jungtinių tyrimų centre (JRC), kur tyrinėjo Arktyje gyvenančių menininkų praktikas klimato kaitos kontekste. 2018–2020 m. buvo „Rupert“ rezidencijų ir parodų kuratorė, parodų „Jonas Mekas: Leiskite man svajoti utopijas“ (2019, „Rupert“) ir „Kiti kambariai“ (2020, „Rupert“, LDS galerija) bendrakuratorė.
ONA JUCIŪTĖ yra menininkė, gyvenanti ir kurianti Vilniuje. Dėsto skulptūrą Vilniaus dailės akademijoje. Menininkės kūriniai pristatyti Šiuolaikinio meno centre, Nacionalinėje dailės galerijoje, „Rupert“, „Editorial“ bei kitose šiuolaikinio meno erdvėse Vilniuje, taip pat „La Halle – Centre d’art contemporain“ Pont-en-Royans vietovėje Prancūzijoje, Nacionaliniame mokslo muziejuje Neapolyje, Italijoje, „CCA Derry~Londonderry“ Londonderyje, Jungtinėje Karalystėje, MOCAK Krokuvoje, paralelinėje 17-osios Stambulo meno bienalės programoje ir kitur. Onai Juciūtei skirta pirmoji „JCDecaux premija“, ji taip pat yra gavusi Aleksandros Kašubos stipendiją. Nuo 2021 m. Onos Juciūtės skulptūros tapo Helsinkyje esančio šiuolaikinio meno muziejaus „Kiasma“ nuolatinės kolekcijos dalimi.
PARODOS „JCDECAUX PREMIJA 2024“ ŽIURI
REBECCA ACKROYD – britų menininkė, studijavusi Londone, šiuo metu gyvenanti Londone ir Berlyne. Surengė personalines parodas „Kestner Gesellschaft“ Hanoveryje (Vokietija), „Fondaco Marcello“ Venecijoje (kaip paralelinį Venecijos bienalės renginį) (Italija), MAC Lione (Prancūzija) ir „Fondazione Pomodoro“ Milane (Italija). Dalyvavo Liono bienalėje ir parodose „Mead Gallery“ Vorike (Jungtinė Karalystė), „Capc Musée d’art contemporain“ Bordo (Prancūzija), „Stanley & Audrey Burton Gallery“ Lidso universitete (Jungtinė Karalystė) ir „Aïshti Foundation“ Beirute (Libanas).
JL MURTAUGH (Liam) – „Rupert“ meno, rezidencijų ir edukacijos centro rezidencijų ir viešųjų programų kuratorius. Iš Čikagos kilęs menininkas, kuratorius, rašytojas ir konsultantas šiuo metu gyvena Vilniuje.
Naujausi jo projektai, susiję su „Rupert“ veikla – „Kur Mes bebūtume Mūsų ten trūksta“ (su Goda Palekaite), „Redux codex“, „Įžeminti II“ (su Viktorija Šiaulyte), „Abipusės empatijos“ (su Goethe’ės institutu Vilniuje ir „Akademie der Künste der Welt“ Kelne, Vokietijoje) ir renginių serija „Artikuliacijos“.
Nuo 2014 m. Liam surengė daugiau nei 60 tarptautinių projektų, kuriuos vykdė „Syndicate“ slapyvardžiu – klajokliška šiuolaikinio meno platforma. Anksčiau ji buvo įsikūrusi Londone, Kelne ir Los Andžele. „Syndicate“ kartu su ilgamečiais bendradarbiais organizuoja parodas ir renginius, taip pat užsiima leidyba Europoje ir Šiaurės Amerikoje. 2020–2023 m. Liam buvo menininkų dienos centro „Autarkia“ Vilniuje meno vadovas, o 2012–2014 m. – „Tenderpixel“ Londone direktorius.
SATU OKSANEN – Helsinkyje gyvenanti suomių kuratorė. Šiuo metu dirba kolekcijų kuratore „Kiasma“ šiuolaikinio meno muziejuje, kuris priklauso Suomijos nacionalinei galerijai. Jos darbo praktika sutelkta į šiuolaikinio meno kolekcionavimą ir tyrinėjimą, taip pat tarpininkavimą institucinėje sistemoje. Kuratorę domina bandymai suderinti šiuolaikinio meno praktikas, muziejų institucijas ir nuolatines kolekcijas.
Pastaraisiais metais Satu Oksanen bendradarbiavo su tokiomis menininkėmis kaip Essi Kausalainen ir Alma Heikkilä, užsakydama performatyvius ir įvietintus kūrinius muziejaus kolekcijoms.
Naujausias jos projektas – kolekcijų paroda „Feels Like Home“, o kita kuruojama paroda „Kiasma“ muziejuje planuojama atidaryti 2025 m. vasarį. Anksčiau Satu Oksanen dirbo Helsinkio meno muziejuje, kur, be kitų projektų, kuravo viešosioms erdvėms skirtų kūrinių užsakymus ir laikinas parodas.
Helsinkio universitete ji įgijo meno istorijos magistro laipsnį, taip pat turi dizaino bakalauro laipsnį. Be to, kuratorė dalyvavo rezidencijose ISCP Niujorke ir „Rupert“ Vilniuje.
„JCDecaux premija“ – tai Šiuolaikinio meno centro ir lauko reklamos įmonės „JCDecaux Lietuva“ 2016 m. įsteigtas kasmetinių parodų ciklas, kuriuo siekiama skatinti pradedančiųjų Lietuvos meninink(i)ų kūrybą, jos sklaidą Lietuvoje ir užsienyje bei visuomenės susidomėjimą šiuolaikiniu menu. Projekto kuratorės ir kuratoriai kasmet vertina atviro kvietimo būdu gautas paraiškas ir atrenka dalyvius, kuriems suteikiama finansinė bei institucinė pagalba naujiems kūriniams parengti ir pristatyti parodoje. „JCDecaux Lietuva“ įsteigta vienkartinė 4000 eurų dydžio premija tarptautinės komisijos sprendimu skiriama vienam parodoje dalyvaujančiam menininkui ar kolektyvui už pristatomo kūrinio originalumą, aktualumą ir meninę raišką. Kaip ir kasmet, žiūrovai kviečiami išreikšti savo simpatiją. Daugiausia publikos įvertinimų sulaukęs projekto autorius ar autorė turės galimybę pristatyti savo projektą „JCDecaux Lietuva“ lauko reklamos tinkle.