Tai tik dėžė, be nieko,
Tai tiktai kaulas, be odos,
Tai tik širdis, be regimo kūno,
Tai tik naktis, be sapnų.

Gal net suprasi, kad pasilikai nulyje.

Tai tiktai langas, be vaizdo,
Tai tik košmaras, pakrantės tolumoj,
Tai tik šypsnys, nuo meilės atitolęs,
Tai tiktai melas, jau daugsyk taip buvo.

Gal net suprasi, kad pasilikai nulyje.

Tai tik dėžė,
Tai tiktai kaulas,
Tai tik širdis,
Tai tik naktis,
Tai tiktai langas,
Tai tik košmaras,
Tai tik šypsnys,
Tai tiktai melas.
Pasiliki nulyje.

—Emersonas „Pasiliki nulyje“, iš rinkinio Songs Without Music (Dainos be muzikos, 1984)

1984 m. graikų fotografas George’as Tourkovasilis išleido knygą The Rock Diaries (Roko dienoraščiai) – rašytinę Atėnų roko, pankroko, disko ir naujosios bangos (angl. new wave) subkultūrų istoriją. Skyriuje, pavadintame „Elia as Emerson“ („Elia kaip Emersonas“), jis pristato Emersoną kaip jauną poetą, su kuriuo keliskart buvo susitikęs kavinėje. Tyrinėjant Tourkovasilio archyvą paaiškėjo, kad jame gausu Emersono nuotraukų, jam skirtų laiškų ir eilėraščių. Archyve taip pat yra paties Emersono darytų nuotraukų ir poezijos rinkinio Songs Without Music (Dainos be muzikos) rankraštis – 22 spausdinimo mašinėle rašyti dainų tekstai, pasirašyti Emersono vardu. Ši medžiaga anksčiau neeksponuota ir nepublikuota.

Vaizdas: Eliai Lekodimitriui (Emersonui) priskiriamas atspaudas be pavadinimo, be datos. „George Tourkovasilis Estate“ nuosavybė.

***

2023 m. rugpjūčio 26 d., šeštadienį, 16.00–24 val. Lietuvos nacionaliniame dramos teatre vyks vienos dienos 15-osios Baltijos trienalės prologas. Programa pavadinta žodžiais iš Emersono eilėraščio ir atspindi jame ryškų poetinį judesį – svaigulio, kurį gali sukelti kasdienio gyvenimo ramybė, pridengimą tos pačios kasdienybės galia viską suniveliuoti iki nulio. Tokio gesto įkvėptas renginys susideda iš šių programos elementų:

Honour, koncertas, 50 min., 2023.

Seiko ir Casio, „Roma“, vaizdai, 2023.

Han-Gyeol Lie, fortepijono koncertas, 40 min., 2023.

Mette Edvardsen, „Be pavadinimo“, performansas, 30 min., 2014.

Koenraad Dedobbeleer, „Draudimas“, išlieja (2013), protokolas, 2023.

Julie Peeters, spausdintos intervencijos, įvairūs dydžiai, 2023.

Betzy Bromberg, Ištaigus miegas“, 16 mm juosta, optinis garsas, 95 min., 2011.

Emerson, „Nepažintos meilės ilgesys“, iš rinkinio Dainos be muzikos, eilėraštis, 1984.

Emerson, Skelbimai universaliam puslapiui“, iš rinkinio Dainos be muzikos, eilėraštis, 1984.

Emerson, Moterys ieško moterų“, iš rinkinio Dainos be muzikos, eilėraštis, 1984.

Emerson, Susipažinkite su kažkuo ypatingu“, iš rinkinio Dainos be muzikos, eilėraštis, 1984.

Emerson, „Vaikščioju su šešėliu“, iš rinkinio Dainos be muzikos, eilėraštis, 1984.

Emerson, „Įstrigę rėmuose“, iš rinkinio Dainos be muzikos, eilėraštis, 1984.

Emerson, „Angelai liks angelais“, iš rinkinio Dainos be muzikos, eilėraštis, 1984.

Emerson, „Spindesys tose akyse“, iš rinkinio Dainos be muzikos, eilėraštis, 1984.

Emerson, „Patarimai gyvenimui“, iš rinkinio Dainos be muzikos, eilėraštis, 1984.

Emerson, „Tiesiog garsiai kalbu“, iš rinkinio Dainos be muzikos, eilėraštis, 1984.

Emerson, „Pasilikti nulyje“, iš rinkinio Dainos be muzikos, eilėraštis, 1984.

Emerson, „Manhatano žalia“, iš rinkinio Dainos be muzikos, eilėraštis, 1984.

Emerson, „Evoliucija“, iš rinkinio Dainos be muzikos, eilėraštis, 1984.

Emerson, „Gyvenimas lentynėlėse“, iš rinkinio Dainos be muzikos, eilėraštis, 1984.

Emerson, „Supernusikaltimas“, iš rinkinio Dainos be muzikos, eilėraštis, 1984.

Emerson, „Nėra laisvų“, iš rinkinio Dainos be muzikos, eilėraštis, 1984.

Emerson, „Blaškymasis“, iš rinkinio Dainos be muzikos, eilėraštis, 1984.

Emerson, „Ta pati diena“, iš rinkinio Dainos be muzikos, eilėraštis, 1984.

Emerson, „Niekur“, iš rinkinio Dainos be muzikos, eilėraštis, 1984.

Emerson, „Stotys“, iš rinkinio Dainos be muzikos, eilėraštis, 1984.

Emerson, „Veidai“, iš rinkinio Dainos be muzikos, eilėraštis, 1984.

Remigijus Pačėsa, „Naktis“, sidabro želatinos atspaudas, 1980.

Remigijus Pačėsa, „Kėdė“, sidabro želatinos atspaudas, 1980.

Remigijus Pačėsa, „Durys, 2“, sidabro želatinos atspaudas, 1980.

Remigijus Pačėsa, „Durys, 1“, sidabro želatinos atspaudas, 1981.

Remigijus Pačėsa, „Durys, 4“, sidabro želatinos atspaudas, 1982.

Remigijus Pačėsa, „Rytas“, sidabro želatinos atspaudas, 1980.

Remigijus Pačėsa, „Natiurmortas, 5“, sidabro želatinos atspaudas, 1979.

Remigijus Pačėsa, „Stalinė lempa“, sidabro želatinos atspaudas, 1981.

Remigijus Pačėsa, „Lietingas vakaras“, sidabro želatinos atspaudas, 1980.

Remigijus Pačėsa, „Nuojauta, 1“, sidabro želatinos atspaudas, 1979.

Remigijus Pačėsa, „Nuojauta, 2“, sidabro želatinos atspaudas, 1979.

Remigijus Pačėsa, „Natiurmortas su žuvimi“, sidabro želatinos atspaudas, 1980.

Remigijus Pačėsa, „Interjero fragmentas“, sidabro želatinos atspaudas, 1982.

Remigijus Pačėsa, „Trys lempų gaubtai“, sidabro želatinos atspaudas, 1981.

Remigijus Pačėsa, „Kompozicija su česnaku“, sidabro želatinos atspaudas, 1979.

James Richards, „Gyvenimo savybės: Gyvenimas spinduliuojančiame šaltyje“, vieno kanalo video, 2K, garsas, 17 min., 2022.

Margaret Raspé, „Rückprojektion“, Super 8 kino juosta, skaitmeninimas ir restauravimas atliktas Deutsche Kinemathek (Berlynas), 18 min., 1973.

Margaret Raspé, „Autoportretas ir atvirkščiai“, Super 8 kino juosta, skaitmeninimas ir restauravimas atliktas Deutsche Kinemathek (Berlynas), 4 min., 1979.

Margaret Raspé, „Mėlyna ant balto, kraštai ir rėmai“, Super 8 kino juosta, skaitmeninimas ir restauravimas atliktas Deutsche Kinemathek (Berlynas), 18 min., 1979.

Margaret Raspé, „Pat-a-Cake Pat-a-Cake, Baker’s Man“, Super 8 kino juosta, skaitmeninimas ir restauravimas atliktas Deutsche Kinemathek (Berlynas), 17 min., 1973.

Margaret Raspé, „O, mirtie, kokia tu dosni“, Super 8 kino juosta, skaitmeninimas ir restauravimas atliktas Deutsche Kinemathek (Berlynas), 14 min., 1972–1973.

Margaret Raspé, „Sadistas muša nekaltus“, Super 8 kino juosta, skaitmeninimas ir restauravimas atliktas Deutsche Kinemathek (Berlynas), 6 min., 1971.

Margaret Raspé, „Diena iš dienos – let them swing!“, Super 8 kino juosta, skaitmeninimas ir restauravimas atliktas Deutsche Kinemathek (Berlynas), 21 min., 1974.

Draugų vardai, vakaro tęsinys, Konstitucijos pr. 12, Vilnius.

– Programa gali būti nežymiai keičiama.

Baltijos trienalė pirmąkart surengta Vilniuje 1979 m. kaip nonkonformistinė jaunųjų Baltijos šalių menininkų paroda. Nuo to laiko Baltijos trienalė stipriai augo ir tapo vienu svarbiausių šiuolaikinio meno renginių Šiaurės Europoje. 15-ąją Baltijos trienalę kuruoja Tom Engels ir Maya Tounta. Jos pagrindinė programa vyks 2024 m. viduryje po remonto atsinaujinusiame Šiuolaikinio meno centre.