Liepos 4 d., penktadienį, 18 val., ŠMC skaitykloje

Pradėkime nuo visiškai paprastos prielaidos. Pagrindiniai pjesės veikėjai yra dvidešimt penkerių Spinoza ir jo simpatijos objektas – trylikametė Marija. Spinoza myli Mariją, tačiau merginos širdis jau priklauso Kerckringui, aštuoniolikmečiui studentui iš van Endeno, gimusiam Hamburge. Pjesės įvykiai vyksta Amsterdame (…) Nors ir mylimas, Kerckringas jaučia pavydą Spinozai. Todėl dovanoja Marijai perlų vėrinį. Ši dovana padeda jam išsaugoti Marijos širdį. Dvylikai metų prabėgus ir Kerckringui baigus studijas, jie susituokia. Spinoza, supratęs savo bejėgiškumą, atsiduoda liūdesiui. („Diaries: Spinoza‘s Poetics“, 44-46)

„Diaries: Spinoza‘s Poetics“ kviečia visus mus skaityti Spinozos „Etiką“ kaip literatūrinę fikciją. Mėginti įsivaizduoti etinį Charleso Bukowskio (alkoholizmo more geometrico) poezijos perrašymą. Šnipinėti sadistinius Spinozos žaidimus su vabalais. Liudyti poetikos virsmą į politiką ir atvirkščiai. Apmąstyti augalų (šparagų, gebenių ir dviejų kaktusų) teatrą. Kopijuoti mimozos krūmo mimiką (Ponge ir Derrida). Sekti ne visai sėkmingą knygos autoriaus kelionę į Hagą. Regėti Spinozą „Voltaire‘o kabarete“.

„Diaries: Spinoza‘s Poetics“ nėra nei akademinis tekstas, nei sklandus pasakojimas – tai stebėjimų, istorijų ir fragmentų kolekcija, vis klausianti apie spinoziškąją estetiką arba, tiksliau, apie spinoziškojo teatro kaip afektų gamybos galimybę. Kaip galėtų atrodyti spinoziškoji pjesė? Kuo ji skirtųsi nuo kitų pjesių? Ir kas nutiktų, jeigu Spinozos „Etika“ būtų neteisingai suprasta kaip tekstas apie meną?

Liepos 4 d. ŠMC skaitykloje trys svečiai – Ainars Kamoliņš, Iliana Veinberga ir Andrejs Balodis – stand-up formatu sutiks ir švęs Ainarso Kamolinšo knygą „Diaries: Spinoza‘s Poetics“. Balodiso performanso ašimi taps patoso idėja – tai savotiškas žodžių žaismas su nuorodomis į Spinozos „Etiką“ ir afektų teoriją, poetinę ir kūrybinę veiklą bei estetinį kūrinio patyrimą. Veinberga analizuos Latvijoje tarpukariu vykusias diskusijas apie industrinį dizainą ir pastarojo santykį su Spinozos etika. Tuo tarpu Kamoliņš trumpai pristatys Spinozos filosofijos sąsajas su kai kuriais estetiniais bei meniniais klausimais.

Liepos 2-14 dienomis, renginio „So We Decided to Stand-Up the Book“ proga, pirmo aukšto ŠMC vitrinose bus eksponuojami Olios Vasiljevos plakatai, sukurti specialiai knygos sutiktuvių proga.

Ainārs Kamoliņš (g. 1980) yra filosofas iš Latvijos. Kamoliņš publikavo tekstus bei dalyvavo konferencijose Latvijoje ir už jos ribų: Rusijoje, Suomijoje, Estijoje, Vokietijoje, Lenkijoje. Nuo 2000 m. dėsto įvairiuose šalies universitetuose. 2008 m. autorius dalyvavo biotechninio meno kūrybinėse dirbtuvėse Norvegijoje ir nuo tada pradėjo domėtis biologijos, gamtos ir tiksliaisiais mokslais bei jų sąryšiu su filosofinėmis teorijomis.

Iliana Veinberga (g. 1984) yra dizaino istorijos tyrinėtoja. Jos akademinių interesų centre –Latvijos materialinės kultūros istorija. Didžiausią dėmesį autorė skiria sovietmečio dizaino raidai bei komerciniams dizaino ir pramonės aspektams. Greta akademinės veiklos, Veinberga yra kuratorė, organizuojanti tarpdisciplininius bei kolaboracinius projektus, kuriuose analizuojamos archyvo, atminties, galios ir entropijos temos.

Andrejs Balodis
(g. 1981) yra filosofas iš Latvijos. Autorių domina filosofijos istorijos ir mokslo istorijos problematika, biologijos filosofija, XX a. prancūziškoji filosofijos mokykla bei šiuolaikinio meno procesai.

Knyga „Diaries: Spinoza‘s Poetics“ išleista kaip projekto „Waiting for… (Archaeology of an Idea“) dalis. Šis projektas yra viena iš programos „Ryga – Europos kultūros sostinė 2014“ iniciatyvų.

Organizatoriai: ŠMC skaitykla ir „kim? šiuolaikinio meno centras, Ryga.

Rėmėjas: Lietuvos kultūros taryba

Renginys vyks anglų kalba.