Šiuolaikinio meno centro skaitykloje iki vasario 11 d. eksponuojamas 1972 m. Kaselyje, Vokietijoje vykusios parodos „Documenta 5“ archyvas.
Jį sudaro originalus parodos katalogas, publikuotas anglų ir vokiečių kalbomis, parodos anonsų ir apžvalgų spaudoje iškarpos (su tokių autorių kaip Hilton Kramer, John Russell, Barbara Rose, Michael Gibson tekstais) ir kiti tiesiogiai su paroda susiję spausdinti objektai: Edo Ruscha sukurtas parodos plakatas, Josepho Beuyso socialinės meno teorijos schema dekoruotas pirkinių maišelis, Setho Siegelaubo iniciatyva sudaryta pirmosios teisinės sutarties, ginančios ilgalaikius menininkų interesus, forma ir kt.
Dviejuose į archyvą įtrauktuose 1972 metų žurnalo „Artforum“ numeriuose – dešimties menininkų pasirašytas reikalavimas atsižvelgti į menininkų norus eksponuojant kūrinius, išspausdintas kaip reklaminis pranešimas, ir meno kritikų Cartero Ratcliffo bei Lawrence‘o Alloway recenzijos.
Lawrence Alloway apibūdino „Documenta 5“ kaip „kažką tarp supermarketo ir vunderkameros“. Parodoje sudalyvavo beveik 200 menininkų, nors kai kurie jų viešai priešinosi parodos generaliniu sekretoriumi paskirto Haraldo Szeemanno darbo metodams. Jo sumanyta paroda turėjo kone enciklopediškai pristatyti realybės ir vaizdinės raiškos santykių spektrą, tad jo dėmesys krypo ne tiek į individualius meno kūrinius, kiek į įvairius matymo būdus, įskaitant ir neprofesionalių menininkų kūrybą. Be to, atsižvelgiant į stiprėjančią masinės žiniasklaidos įtaką, greta tuo metu naujų radikalių meno judėjimų – tokių kaip Arte Povera, Amerikos konceptualizmas ar Vienos akcionizmas – pristatyti ir nauji reklamos, mados bei įvairių mokslo sričių vaizdiniai.
Parodą lydėjusios polemikos dėka ji sudomino ne tik meno specialistus, bet ir plačiąją publiką, o tai paskatino vėlesnį milžiniškų, viešose erdvėje vykstančių šiuolaikinio meno parodų bumą (pvz. „Documenta 12“ parodą 2007 m. aplankė daugiau nei 750 tūkstančių žmonių). Tai viena svarbiausių parodų ne tik jos generalinio sekretoriaus Haraldo Szeemanno biografijoje, bet ir XX amžiaus meno istorijoje apskritai – kaip teigia britų laikraštis “The Independant”, Szeemannas parodą pavertė meno forma.
ŠMC skaitykloje eksponuojamą archyvą sudarė ilgametis Niujorko galerijos „Printed Matter“ vadovas David Platzker. Ši dokumentinė paroda Vilniuje organizuojama drauge su Niujorko organizacija Independant Curators International (ICI) ir yra ICI programos „Exhibitions in a Box“ dalis. Parodą parėmė Horace W. Goldsmith fondas, Andy Warholo vizualiųjų menų fondas, ICI komitetas, Barbara ir John Robinson bei Kultūros rėmimo fondas. Daugiau informacijos apie ekspoziciją ir organizatorius: www.ici-exhibitions.org