ŠMC kino salėje 2017 m. gruodžio 27 d. 18:00
Kuratoriai: Pakui Hardware
Laikmenos
Tolimos praeities nešėjai nėra vien materialios buvusio pasaulio nuotrupos – jie yra veikėjai mokslo nuolat kuriamos ir perkuriamos istorijos paveiksle. Paveiksle mokslo, ilgus metus apsirengusio jam patogiais kolonisto rūbais. Šiandien šie veikėjai įgauna naują pavidalą – jie tampa laikmenomis. Brangūs ir trapūs fosilijų ar majų reljefų paviršiai virsta pikseliais ir kodais skaitmenizuotuose archyvuose ir kompiuteriniuose modeliuose. Jie tampa duomenimis, kopijomis, keliaujančiomis po pasaulį kartu su informacijos srautu ar nesuskaičiuojamomis poliuretano dervos atliejomis. Laikmenos išsprūdo iš mokslo kišenės ir pasiekė tuos, kuriems jos turėjo priklausyti istoriškai, arba tuos, kurie jas nuo seno medžiojo. Technologijos mokslo kruopščiai kuriamą progreso naratyvą suvėlė į spekuliacijų, aistrų, faktų ir kopijų kaltūną.
Šiandieninę majų padėtį ir jų santykį su sava praeitimi tikriausiai taikliau išreikštų mokslinė fantastika nei „objektyvioji“ istorinė dokumentika. Meksikiečių režisieriaus Andrés Padilla Domene filmas „Ciudad Maya“ (liet. „Majų miestas“, 24’, 2016) ir yra šių dviejų žanrų samplaika. Meridos mieste grupė jaunų majų miestiečių paslaptingais įrenginiais atlieka apleistos vietovės archeologinį tyrimą. O gal jie tiria visai ne vietovę, o pačius save? O gal vakariečius turistus, nesustabdomais būriais ieškančius „tikrosios“ praeities likučių?
Vokiečių menininkės Annos Zett filme „This Unwieldy Object“ (liet. „Tas nerangus objektas“, 47’, 2014) mokslinis tyrimas taip pat virsta drama be aiškios pabaigos, kurios tikriausiai ir negali būti. Į JAV širdį dinozaurų fosilijų ir su jomis susijusių istorijų tyrinėti keliaujanti menininkė sutinka paleontologus, fosilijų medžiotojus, skulptorius, indėnus, kurių kiekvienas kuria savo praeities pasakojimą. Nevikrūs animuotų „holivudinių“ dinozaurų kūnai tampa vis mažiau komiški brutalios europiečių įsikūrinėjimo čiabuvių žemėse istorijos fone.
__
Andrés Padilla Domene (g. 1986 m. Gvadalacharoje, Meksikoje) yra medijų menininkas, gyvenantis ir dirbantis Meksikoje ir Prancūzijoje. Jis studijavo medijos meną Meksikoje ir „Le Fresnoy“ nacionalinėje šiuolaikinių menų studijoje Prancūzijoje. Jo individualūs ir kolektyviniai kūriniai eksponuoti įvairiose parodose ir rodyti tarptautiniuose filmų festivaliuose. Jo projektai atsispiria nuo technologinių įtaisų, naudojamų jiems sukurti, vystymosi. Jis yra SEFT-1 – apleistų geležinkelių tyrimų zondo – projekto bendraautorius ir menininkų kolektyvo „Astrovandalistas“ narys.
Anna Zett yra menininkė ir rašytoja, gimusi Leipcige ir gyvenanti Berlyne. Naudodama video, radiją, tekstą ir performansą ji žaismingai grumiasi su įkūnyta prasmės turėjimo ir atsisakymo drama. Jos tyrimu paremta praktika apima mokslinę fantastiką, nešventą magiją ir kitus paradoksalius kapitalistinės arba modernistinės kultūros žanrus. Zett videodarbai pristatyti muziejuose, galerijose ir festivaliuose, tarp jų „Serpentine Extinction“ maratone Londone, „Whitney“ muziejuje Niujorke, „Transmission“ galerijoje Glazge, Prahos nacionalinėje galerijoje ir „Sonic Acts“ festivalyje Amsterdame. Ji yra dviejų Vokietijos radijo dramų bendraautorė ir režisierė bei viena iš interaktyvios šokio laidos „Copy&Dance“ vedėjų.
Pakui Hardware yra 2014 metais sukurtas pseudonimas, pristatantis Ugniaus Gelgudos and Neringos Černiauskaitės meninį duetą. Menininkai surengė ar dalyvavo parodose tokiose institucijose kaip „Kunsthalle Basel“ Šveicarijoje, Modernaus meno muziejus (MUMOK) Vienoje, MdBK šiuolaikinio meno muziejus Leipcige, „Bielefelder Kunstverein“ Vokietijoje, „Tenderpixel“ galerija Londone, „Exile“ galerija Berlyne, „kim?“ šiuolaikinio meno centras Rygoje, Nacionalinė dailės galerija Vilniuje, Šiuolaikinio meno centras Vilniuje ir kt.
Filmų programą pristatys kuratoriai.
Įėjimas į filmų peržiūrą nemokamas. Annos Zet filmas bus rodomas anglų kalba, o Andrés Padilla Domene – majų kalba su angliškais subtitrais. Bendra programos trukmė – 71 min.