Šiuolaikinio meno centras vasaros parodų ciklo atidarymas vyks birželio 12 d., ketvirtadienį, 18–20 val. Per visą vasarą – iki rugsėjo 14 d. – ŠMC veiks dvi personalinės ir viena grupinė paroda. Jų metu pristatysime tiek Lietuvos, tiek užsienio menininkų kūrybą, aprėpiančią platų šiuolaikinio meno spektrą – nuo fotografijos iki instaliacijų.

2024 m. Prancūzijoje vyko Lietuvos sezonas, kurio metu Prancūzijos publika buvo supažindinta su šiuolaikine Lietuva ir jos kultūra. Projekto metu ŠMC, bendradarbiaudamas su Prancūzijos meno institucijomis, surengė dvi parodas – Paryžiuje ir Tūre. Šią vasarą jos atkeliauja į ŠMC atnaujintu pavidalu.

Viena jų – grupinė paroda „Sienos yra naktiniai gyvūnai / Borders are Nocturnal Animals“, kuruota Neringos Bumblienės (Lietuva) ir Émilie Villez (Prancūzija), 2024 m. rudenį buvo pristatyta meno erdvėse KADIST ir „Palais de Tokyo“ Paryžiuje. Joje dalyvavo keliolika skirtingų kartų menininkų iš Lietuvos ir kitų šalių, susietų bendra istorine patirtimi. Lietuvoje pristatoma paroda parengta bendradarbiaujant su KADIST ir apima gausų šios meno organizacijos kolekcijos kūrinių rinkinį, taip kuriant dialogą su Paryžiuje rodytais menininkais ir jų darbais.

Tiek Paryžiuje rodytą ekspoziciją, tiek pristatomą Lietuvoje paskatino dabartinė geopolitinė suirutė, kurią sukėlė Rusijos karas Ukrainoje ir gausybė jo sukeltų padarinių. Rengdamos šią parodą kuratorės klausia: koks normalumas įmanomas šio konflikto kaimynystėje, praėjus dvejiems metams nuo plataus masto invazijos pradžios gyvai stebint pasikartojančią istoriją? Parodoje atskleidžiama bent dalis nepapasakotų regiono istorijų, kurios dar visai neseniai buvo užgožtos galios diskursų. Ar jas ištarus galima pakeisti nusistovėjusius naratyvus apie praeitį ir dabartį?

Dar viena ekspozicija, kurios ankstesnė versija buvo pristatyta Lietuvos sezono Prancūzijoje metu – tai lietuvių menininkės Gerdos Paliušytės personalinė paroda „Lūkesčiai“. Vilniuje kuriančią menininkę domina įvairios dokumentinės praktikos, istoriniai ir populiariosios kultūros reiškiniai bei personažai, jų santykis su socialine tikrove. Menininkės filmuose, fotografijose ir instaliacijose dažnai tyrinėjamos skirtingos intymumo ir kolektyvinio būvio formos. Paroda „Lūkesčiai“ yra tęstinio projekto „Vaikinai ir mėlynos gėlės“ dalis.

Šįkart parodos ašimi tampa baltų orchidėjos žiedų makrofotografijų serija. Anot parodos kuratorės Astos Vaičiulytės, „jie išaugo nužydėjus ir nukritus injekcijomis mėlynai dažytiems žiedams – trumpalaikei gėlių industrijos klastotei, kuria viliojami pirkėjai. Didelio formato rašaliniai giclée atspaudai leidžia įsižiūrėti į įprastai nematomą baltų žiedų tekstūrą ir pustonius – gamtos pasipriešinimo spalvinei manipuliacijai rezultatą. Dienos šviesoje beveik susiliedami su ekspozicine erdve, šie objektai savo kontūrais vaizduotėje piešia skirtingus kūnus ir erdves, išryškindami vaizdinių ir iš jų konstruojamų pasakojimų sąlygiškumą.“

Gerdos Paliušytės parodoje taip pat bus eksponuojamas menininko Gedimino G. Akstino skulptūrinis objektas „Mes“ bei jų drauge kurti lankytojams išsinešti skirti vaizdai.

ŠMC vasaros parodų ciklą papildo lenkų menininko Piotro Bury Łakomy personalinė paroda „Sodo išėjimas“. Tai pirmasis šio menininko kūrybos pristatymas Lietuvoje. Poznanėje gyvenantis menininkas savo kūryboje jungia įkūnijimo, architektūros ir sodo kultivavimo temas, atliepdamas urbanistinę kasdienybę ir jos trapumą. Parodoje eksponuojami specialiai šiai erdvei sukurti darbai.

Kaip pasakoja parodos kuratorius Edvardas Šumila, „parodos pavadinimas yra subtili nuoroda į Edeno sodą, tačiau, priešingai nei būdinga vakarietiškai interpretacijai, čia siūloma mąstyti apie sąmoningą išėjimą, o ne išvarymą, taip atsisakant ir pirmapradės gamtos idėjos“. Taigi paroda tyrinėja ribas tarp natūralaus ir dirbtinio – temą, dažnai gvildenamą šiuolaikinio meno diskurse.

 

ŠMC vasaros parodų ciklo atidarymas – birželio 12 d., ketvirtadienį, 18–20 val. Kultūros nakties metu, birželio 13 d., parodas bus galima aplankyti iki 22 val. Visos trys parodos veiks iki rugsėjo 14 d.