Paroda ir susitikimų serija su Kristian Øverland Dahl (NO), Morten Norbye Halvorsen (NO), Karl Holmqvist (SE), Steinar Haga Kristensen (NO), Mikko Kuorinki (FI), Jacopo Miliani (IT), Ieva Misevičiūtė (LT), Olof Olsson (DK), Michael Portnoy (USA), Gabriele De Santis (IT), Triin Tamm (EE) ir kitais.
„Prisipažinsiu, man trūksta vaizduotės. Apsilankiusi parodose pernelyg dažnai jaučiuosi papuolusi į vieną gerai žinomą kino sceną iš filmo „Būti Džonu Malkovičiumi“ („Being John Malkovich“, 1999). Šioje scenoje filmo personažas Džonas Malkovičius, kuris vaidina fiktyvų save, pro netikėtai atrastą portalą patenka į savo sąmonę ir joje susitinka su įvairiausiais savęs pavidalais – šioje scenoje bet koks kitas (įskaitant ir kalbą) yra Malkovičiaus personažo atitikmenys. Tikriausiai matėte. Kodėl taip jaučiuosi? Netrukus paaiškinsiu plačiau.
Siūlau atlikti mažą eksperimentą ir įsivaizduoti parodą ne kaip visų fizinių parodą sudarančių kūrinių sumą, bet kaip žiūrovo susitikimų su kūriniais erdvę, kurioje paroda yra į atskirus kūrinius nedalomas vienetas, vientisa naujos kokybės erdvė. Kaip galime kalbėtis apie tokią subjektyvią erdvę?
Vladimiro Nabokovo romaną „Blyški ugnis“ („Pale Fire“, 1962) struktūriškai sudaro dvi dalys – fikcinio autoriaus Džono Šeido (John Shade) parašyta 999 eilučių heroinė poema „Blyški ugnis“ ir šios poemos komentarai, kurių autorius yra Džono Šeido kaimynas ir kolega akademikas Čarlzas Kinbotas (Charles Kinbote). Kartu šios dvi struktūrinės dalys sudaro pasakojimą, kuriame abu autoriai yra ir pagrindiniai personažai. Panašiai, grįžtant prie parodų lankymo temos, bet kuri paroda irgi yra mažų mažiausiai dvinarė sistema. Pirma, parodos kūriniai yra visų kūrinių bendrai kuriamos parodinės erdvės komentarai ir, antra. – jie yra kūriniai patys sau, nes, atmetus negausias išimtis, tokiais jie buvo iki šios parodos ir tokiais liks šiai parodai pasibaigus.
Arba tarkime, kad meno kūrinys veikia kaip teleportacijos mašina (arba išnaša). Teorinis teleportacijos mašinos modelis yra pagrįstas veikiau ne transporto priemonės, pavyzdžiui, kirmgraužos (angl. wormhole) tarp skirtingų erdvėlaikių, bet kopijavimo aparato idėja. Pavyzdžiui, jei norėtumėte teleportuotis, pirmiausia būtumėte nuskenuotas, tada duomenys apie jus būtų nusiųsti į norimą teleportacijos vietą, o ten, pasinaudojus gauta informacija, būtų atspausdintas naujas jūs. Taigi, egzistuotų mažiausiai du jūs, tiesa, skirtinguose erdvėlaikiuose.
Pratęskime šį eksperimentą. Įsivaizduokite save, vienu metu įeinantį į tą pačią erdvę, tarkime, parodos erdvę, pro skirtingas duris, pavyzdžiui, šešias, ne, dvylika durų, ir visus save susitinkančius toje pačioje erdvėje. Dvylika jūsų, beveik identiškų, vienoje erdvėje. Beveik identiškų, nes visi jūs būtumėte įėję pro skirtingas duris, taigi, itin maža jūsų turimos informacijos dalis skirtųsi. Įdomu, koks būtų jūsų pokalbis?
Pasikartosiu, man trūksta vaizduotės. Bet jūs žinote apie ką kalbėtumėtės ar ne?”
Projekto įvykiai ir kūriniai:
Olof Olsson pokalbių šou „Red Alert“: penktadienį, vasario 8 d., 19 val.
Karl Holmqvist knygos „K“ skaitymas: sekmadienį, kovo 17 d., 18 val.
Amerikos Šveicarija
Morten Norbye Halvorsen
240 stiklinių skaidrių, skaidrių projektoriai, spalvoti filtrai, sinchronizavimo įrenginys, garsas. 2010
Nors šio kūrinio pavadinimas yra susijęs su realia vietove Kolorado valstijoje JAV, menininkas ja naudojasi tik kaip nuoroda į įsivaizduojamą vietą bei projektuoja grafiniame kadre sukonstruoto idealo idėją: dizainą, mastelį, atspaudą.
Morten Norbye Halvorsen (NO, b. 1980) yra Berlyne gyvenantis norvegų menininkas. Kūryboje dažniausiai naudoja garsą, skulptūrą, fotografiją ir performansą.
Julia’s Wild
Mikko Kuorinki (FI, g. 1977) yra menininkas, kuris gimė Rovaniemi, tačiau gyvena Helsinkyje. Ši iš betono pagaminta septynių colių plokštelė talpina skaitomą Louis
Zukofsky poemą Julia’s Wild. Techninė realizacija – Topi Äikäs.
Louis Zukofsky (JAV, 1904-1978) yra amerikiečių poetas. Gimęs Niujorke Lietuvos žydų šeimoje, jis buvo vienas iš objektyvistinės poezijos pradininkų ir svarbiausių teoretikų, padarė didelę įtaką vėlesnėms poetų kartoms Amerikoje ir visame pasaulyje.
Bookcatalogtest
Triin Tamm
Knyga. 2012
Paremtas šveicarų psichiatro Moritzo Tramerio „Bücherkatalogtest“ (šeštas dešimtmetis), šis asmenybės testas „bando pažadinti skirtingus interesus, kurie palaidoti giliai mumyse“ naudojant 432 knygų pavadinimus kaip apklausos metodą. Išsamias naudojimosi taisykles rasite knygos gale.
Triin Tamm (EE, g. 1982) gyvena ir kuria.
Joks didis atradimas nebuvo padarytas be aklo spėjimo (laiko mašina)
Gabriele De Santis
Elektrinis žibintuvėlis, kristalinis objektas, medinė kėdė, dieninė ir vakarinė peržiūros. 2012
Gabriele De Santis (IT, g. 1983, Romoje) gyvena ir kuria Londone, JK.
K
Karl Holmqvist
Knyga. 324 psl. 2012
Nauja Karl Holmqvist menininko knyga K tyrinėja skirtingus teksto ir šiuolaikinio meno tarpusavio sąveikos lygmenis. Šie konkrečiosios (angl. concrete) poezijos eilėraščiai kartu yra ir kalbos piešiniai, kuriuose žodžiai ir raidės kuria raštus bei pasikartojimus tarp prasmės, beprasmybės, figūracijos ir abstrakcijos ribų. Nemažą knygos dalį sudaro kitų menininkų kūriniai, todėl ši knyga yra ir kalbinių praktikų nuo Ciūricho ir Berlyno Dada, futurizmo, vorticizmo, letrismo iki šiuolaikiškų Ferdinand Kriwet ar Shannon Ebner kūrinių mini-kolekcija.
Karl Holmqvist (SE, g. 1964, Västeras) gyvena ir dirba Berlyne ir Stokholme.
Kristian Øverland Dahl „Sapno modelis“ (2012)
Steinar Haga Kristensen
Performansas, kurį atlieka Kristian Øverland Dahl pagal Steinaro Haga Kristenseno scenarijų. 2013
Steinar Haga Kristensen (NO, b. 1980) gyvena ir kuria Briuselyje, Belgijoje.
Kristian Øverland Dahl (NO, b.1968) yra menininkas, kuris gyvena ir kuria Borgene, Norvegijoje.
Kristian Øverland Dahl „Žiūrovas“ (2010)
Steinar Haga Kristensen
Performansas, kurį atlieka ir instaliuoja Kristian Øverland Dahl pagal Steinaro Haga Kristenseno
scenarijų. 2013
Nesibaigiantis staccato
Morten Norbye Halvorsen
Plastmasė, dažai, slankiojantys laikikliai. 2012
Morten Norbye Halvorsen (NO, b. 1980) yra Berlyne gyvenantis norvegų menininkas. Kūryboje dažniausiai naudoja garsą, skulptūrą, fotografiją ir performansą. Jo kūriniuose atsirandantys pasakojimai ir scenos yra glaudžiai susiję su butaforija, vaizdais, muzika, įrašais ir koncertiniais pasirodymais.
Nukrypėlis #01
Steinar Haga Kristensen
Dviejų ekranų videofilmas, trukmė 03:15 min. 2009
Steinar Haga Kristensen (NO, b. 1980) gyvena ir kuria Briuselyje, Belgijoje.
Būdami kartu ir poetiški, ir satyriški, šio menininko kūriniai siekia iškreipti pertekliumi bei gausa paženklintą šiuolaikiškumą bei atskleisti pozityvią kalbos potenciją, kuri yra neatskiriama nuo energingojo modernizmo.
O kiti žmonės to neturi
Performatyvi instaliacija. 2011
Michael Portnoy
Šį performatyvų kūrinį sudaro salės prižiūrėtojos danties užjuodinimas juodu dantų vašku kiekvieną parodos veikimo dieną. Veiksmą lydi salės prižiūrėtojos aiškinamasis pasakojimas. Prašome klausti!
O kiti žmonės to neturi yra instaliuotas toje pačioje fizinėje erdvėje kaip Ievos Misevičiūtės Über Vladimir. Kadangi abu kūriniai yra eksponuojami ant to paties danties, kiekvieną rytą salės prižiūrėtoja meta monetą, apsprendžiančią, kuris kūrinys instaliuojamas pirmas (tokiu būdu kitas kūrinys yra paslepiamas po apačia), o kuris antras (matosi tik šis viršutiniame sluoksnyje esantis kūrinys).
Michael Portnoy (JAV, g. 1971) yra Niujorko menininkas, muzikantas ir „elgesio režisierius“. Jo praktikos raktažodžiai – šokio teatras, vokalinę galią stiprinantys instrumentai, „reliacinis stalinizmas“, eksperimentinės „standup“ komedijos žanras, progresyvus operiškas reginys, abstraktus lošimas, trijų asmenų naktinis klubas ir islandiškas tarakonų porno.
Über Vladimir
Performatyvi instaliacija. 2011
Ieva Misevičiūtė
Šį performatyvų kūrinį sudaro salės prižiūrėtojos danties užjuodinimas juodu dantų vašku kiekvieną parodos veikimo dieną. Veiksmą lydi salės prižiūrėtojos aiškinamasis pasakojimas, prašome klausti!
Über Vladimir yra instaliuotas toje pačioje fizinėje erdvėje kaip Michael Portnoy O kiti žmonės to neturi. Kadangi abu kūriniai yra eksponuojami ant to paties danties, kiekvieną rytą salės prižiūrėtoja meta monetą, apsprendžiančią, kuris kūrinys instaliuojamas pirmas (tokiu būdu kitas kūrinys yra paslepiamas po apačia), o kuris antras (matosi tik šis viršutiniame sluoksnyje esantis kūrinys).
Ieva Misevičiūtė (LT, g. 1982) yra Niujorke ir Vilniuje kurianti menininkė-kuratorė.
Žinios yra gerai
Jacopo Miliani
Video, 1h 44min, garsas 2’54’’. Knyga: 134 p. 2012
Gyvūnų namai yra filmas, kurį sukūrė National Lampoon, populiariausias humoro žurnalas aštuntojo dešimtmečio amerikiečių studentų miesteliuose. Nacionalinio pamfleto gyvūnų namai (National Lampoon‘s Animal House) yra kultinis filmas labai skirtingoms kartoms, apie jį sukurta daug legendų. „Žinios yra gerai“ pasirodo filmo titruose kaip ant fiktyvaus personažo Emilio Faberio skulptūros pjedestalo išgraviruotas moto.
Gyvūnų namuose, kuriuos sudaro filmas ir knyga, galime aptikti daugiau nei 130 asociacijų tarp minimo filmo ir žymių šiuolaikinio meno kūrinių. Asociacijų kūrimo procesu menininkas naudojasi itin laisvai – kartais prasminį ryšį sukuria vizualinė nuoroda, kartais – ironiška idėja.“
Jacopo Miliani (b. 1979, Florencijoje) gyvena ir dirba Milane, Italijoje.
Projektą remia Nordic Culture Point