Lapkričio 26–27 d. filosofas Peteris Osborne’as Vilniuje skaitys dvi viešas paskaitas – jos yra Šiuolaikinio meno centro, Lietuvos muzikos ir teatro akademijos bei Vilniaus dailės akademijos bendrai organizuojamo ciklo dalis. Osborne’as – vienas žymiausių šiuolaikinių meno filosofijos ir kritinės teorijos mąstytojų. Jo darbai reikšmingai formuoja diskusijas apie konceptualųjį ir postkonceptualųjį meną, šiuolaikiškumą, istoriškumą ir kritiką. 

 

Lapkričio 26 d. 14 val.
Vilniaus dailės akademija, 102 auditorija, C1 pastatas (Malūnų g. 3, Vilnius)
Apie kritikuojamumą

Mažiausiai 25 metus meno lauke kalbama apie „kritikos krizę“ ir XX a. susiformavusių kritinių paradigmų patikimumo stygių globalizuoto meno pasaulio kontekste. Nors ši krizė dažniausiai siejama su demokratiška reakcija į tam tikrų hegemoninių „vertinimo“ formų institucionalizavimą – tiek intelektualiniu, tiek instituciniu požiūriu, – pagrindinis jos padarinys buvo vertinimo perdavimas rinkai. Ši paskaita siūlo kitą kelią: grįžti prie klausimo, kas daro kūrinį atvirą kritikai, o ne tik komentaro ar subjektyvaus vertinimo objektu.

 

Lapkričio 27 d. 17 val.
Šiuolaikinio meno centro skaitykla (Vokiečių g. 2, Vilnius)
Šiuolaikinis menas kaip istorinis menas (istorijos pripažinimas ir neigimas Venecijoje ir Ukrainoje)

Ką reiškia patirti meno kūrinį sykiu kaip šiuolaikinį ir istorišką – istorišką, bet esantį šiuolaikybės būklės? Kaip jo erdviniai santykiai veikia jo šiuolaikiškumo pobūdį? Konkrečiau, kaip dialektika tarp vietos ir ne-vietos nustato meno kūrinio erdvinį aspektą, leidžiantį jį išplėsti ir įtraukti visą jo geopolitinių sąlygų spektrą? Paskaitoje šie klausimai bus gvildenami aptariant kontrastuojančius atvejus: (i) kuratorinius ir politinius 60-osios Venecijos bienalės („Stranieri Ovunque – Foreigners Everywhere“, 2024) diskursus ir (ii) meninius atsakus į karo Ukrainoje situaciją.

Abi paskaitas moderuos filosofas ir kuratorius Edvardas Šumila.

Renginiai vyks anglų kalba ir yra atviri visiems.

 

PETER OSBORNE – Kingstono universiteto Londone profesorius, įkūręs Moderniosios Europos filosofijos tyrimų centrą („The Centre for Research in Modern European Philosophy“, CRMEP). Svarbiausios jo knygos: „The Politics of Time: Modernity and Avant-Garde“ (1995; 2011), „Philosophy in Cultural Theory“ (2000), „Conceptual Art“ (2002), „Marx“ (2004), „Anywhere or Not at All: Philosophy of Contemporary Art“ (2013), „The Postconceptual Condition“ (2018), „Crisis as Form“ (2022).

Osborne’o tekstai publikuoti žurnaluose „Afterall“, „Artforum“, „Art History“, „Cultural Studies“, „New Left Review“, „October“, „Oxford Art Journal“, „Texte zur Kunst“ ir kituose leidiniuose. Jis taip pat parašė daug tekstų muziejų ir bienalių katalogams, tarp jų – „Manifesta 5“, „Tate Modern“, Sidnėjaus bienalė, Mineapolio „Walker Art Center“, „Office for Contemporary Art Norway“ (OCA) ir kita. 2011 m. Osborne’as buvo vienas Norvegijos paviljono Venecijos bienalėje kuratorių.

EDVARDAS ŠUMILA – filosofas, rašytojas, kuratorius, doktorantas Naujojoje socialinių tyrimų mokykloje („The New School for Social Research“, Niujorkas, JAV). Karjerą pradėjo kaip pianistas, vėliau pasuko į filosofiją ir kuratorystę. Ilgainiui jo domėjimosi lauke atsirado estetika, kritinė teorija, politinis angažuotumas, ypatingą dėmesį skiriant Theodoro W. Adorno filosofijai. Šiuo metu jis tyrinėja meno politinį angažuotumą nuolatinių krizių sąlygomis.