Spalio 10-13 dienomis Šiuolaikinio meno centras Vienos tarptautinėje meno mugėje pristatys Donato Jankausko skulptūrą „Tonis Soprano“. Soprano skulptūra buvo sukurta 2009 metais, kuomet Vilnius (kartu su Austrijos Linzu) mėgavosi Europos kultūros sostinės titulu, o miesto meninis gyvenimas tekėjo gerokai spartesne nei lig tol buvo įprasta vaga. Sausio pirmosios naktį Vilniaus dangų nudažė neįtikėtino įspūdingumo fejerverkai, kiek vėliau sekė ne mažiau didingi naujų muziejų ir meno festivalių atidarymai. Vieni reginiai keitė kitus ir, kaip toje pasakoje, beveik ištisus metus kultūros institucijų prieigose liejosi vynas ir skambėjo šventinė muzika…

Tuo pačiu 2009-ieji buvo ekonomines krizės šalyje pikas. Jau sausio mėnesį bankrutavo Lietuvos avialinijos (turėjusios atskraidinti gausius užsienio turistus ir meno mylėtojus į kultūros sostinę), valstybinių įstaigų biudžetai drastiškai apkarpyti, o darbuotojams sumažintos algos. Vietinę žiniasklaidą tiesiog užplūdo pranešimai apie būtinybę susiveržti diržus ir taupyti kiekvieną centą.
Būtent tokioje, akivaizdžiai šizofreniškoje kultūros gyvenimo sanklodoje, 2009 metų vasarą gimė Soprano skulptūra. Atsirado ji jaukiame Lietuvos teatro, muzikos ir kino muziejaus kiemelyje, kaip kultūros sostinės projekto „Skulptūra viešojoje erdvėje“ programos dalis. Visiems gerai žinomo „Sopranų“ serialo figūra, dėl staiga apkarpyto projekto biudžeto tuomet buvo pristatyta pusantro metro žemesnė (vos 4 m aukščio…) nei ji yra šiandien. Įleistas iki pat kelių į muziejaus kiemelio veją, Sopranas atrodė tarsi koks meteoritas, po smūgio įsirausęs į žemę.

Soprano autorius – viduriniosios kartos lietuvių skulptorius Donatas Jankauskas (Duonis) yra toks menininkas, kuris be vargo savo vaizdinių arsenale gali apjungti sunkiai suderinamus dalykus, tarkim motyvus iš XX a. pradžios klasikinio simbolizmo tapybos (Čiurlionis) ir lietuviško krepšinio legendų vardus (Marčiulionis) bei „Beždžionių planetos“ ar japoniško anime herojus. Visa tai perdėliojus parodinėje erdvėje, perklojus senais kilimais ir apjuosus sudužusio kosminio laivo ar bažnyčios griaučiais, Duonio projektai pavirsta totalinėmis instaliacijomis. Vilniaus Šiuolaikinio meno centre, o po to Cesio meno festivalyje (Latvija) šiemet pristatyta instaliacija „Sekmadienis“ užėmė beveik 1000 kvadratinių metrų plotą. Greta šių, titaniško užmojo projektų, atskiri jo instaliacijų elementai, kaip antai Soprano figūra, kartais pasirenka atskirus gyvenimus ir puikiai egzistuoja kaip savarankiški objektai ar skulptūros viešoje erdvėje. Iki savo išvykos į Vienos meno mugę Tony „individualiai“ lankėsi ne viename Lietuvos mieste (Druskininkai, Klaipėda) ir netgi suspėjo pabuvoti ant garsiojo Palangos tilto, kur savo skvarbiu žvilgsniu pasitikdavo vasarotojus bei palydėdavo saulę Baltijos jūroje.

Vienos meno mugėje be ŠMC taip pat dalyvauja „Jaunojo tapytojo prizas“, parodų erdvė „The Gardens“ ir galerija „Vartai“.

Daugiau informacijos apie mugę rasite čia