Vaizdas: Eliai Lekodimitriui (Emersonui) priskiriamas atspaudas be pavadinimo, be datos. „George Tourkovasilis Estate“ nuosavybė.

 

Kas treti metai ŠMC organizuoja Baltijos trienalę – vieną ambicingiausių Baltijos regiono šiuolaikinio meno renginių. Parodą kuruoti kas kartą kviečiami vis kiti kuratoriai, kurie pasiūlo savo viziją ir pristato pasirinktus menininkus iš įvairių pasaulio regionų. 

Iš kitų panašaus tipo renginių Baltijos trienalė išsiskiria savo istorija, siekiančia 1979-uosius metus, savo eksperimentine dvasia ir nuolat permastoma parodos forma bei tuo, kad ji visuomet vyksta ŠMC erdvėse – nors dažnai ne tik jose. 

15-osios Baltijos trienalės meninei vizijai vadovauja Briuselyje ir Grace gyvenantis ir dirbantis kuratorius Tomas Engelsas bei Maya Tounta, Atėnuose gyvenanti kuratorė ir rašytoja. 2023 m. rugpjūtį Lietuvos nacionaliniame dramos teatre kuratoriai pristatė vienos dienos įžanginį 15-osios Baltijos trienalės renginį – prologą „Pasiliki nulyje“. Renginio metu žiūrovų laukė „Seiko ir Casio“ sukurti vaizdai, Mette Edvardsen performansas, Han-Gyeol Lie fortepijono muzikos koncertas, Betzy Bromberg, Margaret Raspé ir Jameso Richardso filmų peržiūros, Remigijaus Pačėsos leidinys, kurio dizainą kūrė Julie Peeters, poeto ir muzikanto Emersono eilėraščiai, skaitomi Ugnės Adelės Nakaitės, „Honour“ koncertas ir Koenraado Dedobbeleerio meno kūrinio įteikimas „Draugų vardams“ (Konstitucijos pr. 12, Vilnius). 

Pasak ŠMC direktoriaus Kęstučio Kuizino, „15-osios Baltijos trienalės kuratorinė vizija kviečia mus įsivaizduoti šviesos spindulį, lūžtantį per prizmę ir pavirstantį daugybe atskirų, vienas kitą papildančių, pratęsiančių ir kartais net iššūkiais vienas kitam virstančių naratyvų. Daugiaplanis kuratorių žvilgsnis krypsta į intuityvų, poetiniais principais grįstą pasaulio suvokimą, ir būtent per poeziją siekia įsitraukti į sudėtingą tikrovę bei suvokti nuolat kintančią (geopolitinę) pasaulio realybę. Tikiu, kad būtent toks, jautriai subalansuotas kuratorinis požiūris prasmingai pratęs Baltijos trienalės istoriją.“

15-OSIOS BALTIJOS TRIENALĖS KURATORIŲ KOMANDA

TOMAS ENGELSAS yra kuratorius, rašytojas, dėstytojas ir dramaturgas, dirbantis vizualaus ir performanso meno sričių sankirtoje. 2021 m. spalį jis tapo „Grazer Kunstverein“ parodų erdvės meno vadovu ir ten pristatė tokius menininkus kaip Sandra Lahire, Celeste Burlina, Iris Touliatou, Maria Toumazou, Marija Olšauskaitė ir Miloš Trakilović. 2021 m. jis inicijavo Briuselyje pristatytą parodų vitrinoje seriją „front“, kurioje dalyvavo Trevoras Yeungas, Elena Narbutaitė, Julie Peeters ir Hamishas Pearchas ir kiti. Tarp kitų pastarojo meto jo projektų – drauge su Xue Tan ir Raimundu Malašausku kuruota paroda „trust & confusion“ meno centre „Tai Kwun Contemporary“ Honkonge (2021); paroda „Touch Release“ šiuolaikinio meno centre „Nassauischer Kunstverein Wiesbaden“ Vysbadene (2021); su Joanna Zielińska kuruota paroda „Techno-Intimacies“ šiuolaikinio meno muziejuje „M HKA“ Antverpene (2021); Hanos Miletić paroda „RAD/Materials“ parodų platformoje „Haus“ Vienoje (2020); paroda „another name, spoken“ galerijoje „Jan Mot“ Briuselyje (2017); ir renginių serija „Matters of Performance“ Karališkojoje meno akademijoje Gente (2017–2019). Engelsas yra vienas iš internetinio garso archyvo „Conversations in Vermont: Steve Paxton“ (Sarma, 2020) sudarytojų, tyrimui gavęs finansavimą iš Roberto Rauschenbergo fondo. Yra dirbęs su įvairiais choreografais, tokiais kaip Alexandra Bachzetsis projekte „documenta 14“ Atėnuose ir Kaselyje, Mette Ingvartsen festivalyje „steirischer herbst“ Grace, Mette Edvardsen, Bryana Fritz ir PRICE/Mathias Ringgenbergas. Pirmasis jo projektas Vilniuje buvo kartu su Raimundu Malašausku kuruota dviejų nuotraukų paroda „Circa 2022“, ją 2022 m. organizavo projektų erdvė „Montos Tattoo“.

MAYA TOUNTA šiuo metu vadovauja ne pelno siekiančiai parodų erdvei „Akwa Ibom“, kurią 2019 m. ji įkūrė kartu su Otobong Nkanga. Šioje erdvėje Tounta surengė tokių menininkų kaip Rosalind Nashashibi ir NBA (Agency of New Way: Nick Bastis, Liudvikas Buklys, Gintaras Didžiapetris, Dalia Dūdėnaitė, Ona Kvintaitė ir Elena Narbutaitė), Thanassis Totsikas, Jasonas Dodge’as, Ellen Gallagher ir Dora Economou, Marina Xenofontos ir Nicole Gravier bei kitų parodas. Kartu su „Radio Athènes“ ir galerija „Melas Martinos“ ji atstovauja „Estate of Christos Tzivelos“ ir George’o Tourkovasilio archyvui. Tounta kartu su Gerda Paliušyte, Gediminu G. Akstinu ir Liudviku Bukliu įkūrė meno erdvę „Montos Tattoo“ Vilniuje. 2021–2022 m. ji buvo žurnalo „e-flux“ meno vadovė. 2017–2021 m. Tounta glaudžiai bendradarbiavo su Otobong Nkanga įgyvendindama tęstinį savo projektą „Carved to Flow“ („Išraižytas tekėjimui“), jis ir paskatino įkurti parodų erdvę „Akwa Ibom“. Tounta ir Nkanga kartu kuravo parodos „documenta 14“ Atėnuose ir parodų erdvės „Gropius Bau“ Berlyne viešųjų renginių programas: moderavo pokalbius su Newtonu Harrisonu („Harrison Studio“), Maria Thereza Alves, Fernando Garcia-Dory, Jennifer Teets ir Lorenzo Cirrincione, Iris Touliatou ir kitais. Tarp būsimų Tountos projektų – Helenos Papadopoulos fotonovelės „Blue Gardenia“ („Mėlynoji gardenija“) pristatymas ir mados dizainerio Kosto Murkudžio kūryba paremta grupinė paroda, kurioje dalyvaus pats dizaineris, Jodie Barnes, Marietta Mavrokordatou ir Lenardas Gilleris.