Atidarymo vakaras, kurį ves magė iš Švedijos Malin Nilsson: rugsėjo 16 d., penktadienį, 18 val.
Goldin+Senneby
ir
Pamela Carter (dramaturgė), CargoCultist (sistemų architektė), Anna Heymowska (scenografė), Johan Hjerpe (dizaineris) ir Malin Nilsson (magė)
„Standartinė stebuklo trukmė yra 15 sekundžių“ – teigia švedų magė Malin Nilsson. Ji bus naujo Stokholme gyvenančių menininkų dueto Goldin+Senneby projekto „Standartinė stebuklo trukmė“
atidarymo vakaro vedėja. Šiaurinėje ŠMC salėje įrengta speciali teatro scena, kurioje vyks „paskaita apie magiją“. Auditorijai atlikdama visą seriją triukų Malin dekonstruos pačią magijos idėją. „Man magija yra loginis mąstymas, kurio metu surandamos ir išnaudojamos žmogiško suvokimo spragos“ – atskleidžia magė. Žmogiškojo suvokimo spragų eksploatacija yra ir pagrindinė viso projekto įgyvendinimo strategija.
Šioje naujausioje Goldin+Senneby projekto „Nordenskiöldo modelis“ stadijoje susiduria daug skirtingų personažų ir istorijų. Ne viskas bus atskleista; kaip bebūtų, trūkiai, spragos, šešėlinės figūros, nematomi rašytojai, apgavikai, ir t.t. yra būtini bet kokios konceptualios, finansinės, lingvistinės, magiškos ar kitokios spekuliacijos žaidėjai.
Susipažinkime su kai kuriais personažais ir jų istorijomis, iš pirmo žvilgsnio žvelgiant, chronologine jų pasirodymo tvarka. Triušio, kurį sutiksite parodoje, istoriją pradėjo Meri Toft (1701–1763). Meri buvo anglė, kuri tapo žinoma kontroversiškos istorijos heroje, kai apgavo gydytojus, kad ji yra pagimdžiusi triušius. Kai Meri galų gale prisipažino melavusi, gatvės artistai ir magai pradėjo traukti triušius iš savo skrybėlių kaip nuorodą į Meri istoriją, kuri galėjo būti nesunkiai suprasta tų laikų publikos.
Švedų karalius Gustavas III 1780 m. slaptai įdarbino suomių alchemiką Augustą Nordenskiöldą (1754—1792), kad šis atrastų filosofinį akmenį, nes karaliui trūko aukso susimokėti už Švedijos karą prieš Rusiją. Tačiau Nordenskiöldas apgavo karalių, nes jo misija buvo kitokia – jis siekė surasti filosofinį akmenį ir pagaminti tiek daug aukso, kad juo galėtų užtvindyti rinką paversdamas auksą beverčiu ir tokiu būdu išlaisvindamas žmoniją nuo pinigų tironijos.
Horace‘as Goldinas (1873—1939), tolimas vieno iš parodos menininkų giminaitis ir Vilniaus pilietis, tapo žymus, nes išpopuliarino „į dvi dalis pjūklu perpjautos moters“ iliuziją. Jis buvo pirmasis magas pasaulyje, kuris užpatentavo savo magiškąjį triuką. „Į dvi dalis pjūklu perpjautos moters“ iliuzija suteikė jam teisę išlaikyti šio triuko monopolį 17 metų ir neleisti kitiems magams naudotis jo metodu. Tačiau patentuojant išradėjai privalo atskleisti savo išradimo procesą, o tai reiškė, kad Goldinas nebegalėjo išsaugoti paslapties apie savo metodą ir tokiu būdu prarado tiek šlovę, tiek užpatentuoto išradimo atneštą pelną.
CargoCultist yra anoniminė sistemų architektė, programuotoja ir programišė. Po doktorantros studijų MIT (JAV), CargoCultist dirbo Kalifornijos aukštos rizikos investicijų bendrovėje, kurioje diegdavo algoritmines prekybos strategijas. Kai jai pabodo šios profesijos nesudėtingumas, CargoCultist nusprendė atvirkščios inžinerijos būdu sukurti banką. Būtent tuo metu ji ir prisijungė prie menininkų dueto Goldin+Senneby. Kartu jie kūrė planus kaip patiems susikurti pagal utopisto alchemiko Augusto Nordenskiöldo modelius veikiantį spekuliacinį instrumentą, kurį jie naudotų finansinėse rinkose.
Įvairiausius šiame projekte veikiančius personažus jungia daugybė skirtingų istorijų apie spekuliacijas, magiją ir vertės kūrimą. Bet tuo pačiu, svarbiausias projekto subjektas, kuris apibrėžia ir jungia įvardytus ir neįvardytus personažus bei jų istorijas, lieka neįmintas. Kalba, kuri yra apibrėžiama kaip instrumentas, kuriuo įvardijami ir sukuriami faktai, veikia pasaulyje, kuriame tokie faktoriai kaip pinigai, nuosavybė, technologijos, darbas yra lingvistinės institucijos, gaminančios tuos pačius faktus. Kadangi „faktai yra kuriami juos ištariant“, kaip teigia ekonomistas Christian Marazzi, argi nėra taip, kad kalba yra pilna žmogiškojo suvokimo spragų, kurios lengvai gali būti paverčiamos į magiškus triukus, kaip kad daroma šiame projekte?
Goldin+Senneby yra švedų menininkų Simono Goldino ir Jakobo Senneby duetas. Nuo 2004 m. jie įgyvendina konceptualius projektus, kuriuose tyrinėja juridines, finansines ir erdvines konstrukcijas.
Naujausios personalinės parodos: „Nordenskiöldo modelis: pirmas veiksmas”, Konsthall C, Stokholmas (2010); „The Decapitation of Money”, Kadist Art Foundation, Paryžius (2010); “Headless: From the Public Record”, Index, Stokholmas (2009).
Naujausios grupinės parodos ir įvykiai:
„The End of Money”, Witte de With, Roterdamas (2011); „Abstract Possible”, Malmö Konsthall, Malmė (2010); „Map Marathon”, Serpentine Gallery, Londonas (2010); „The Moderna Exhibition”, Moderna Museet, Stokholmas (2010); „Uneven geographies”, Nottingham Contemporary, Notingamas (2010); „Handlundg”, 4th Bucharest Biennial, Bukareštas (2010); „The Headless Conference”, New Museum, Niujorkas (2010).
Iliustracijoje – performanso akimirka.