Spalio 20 d., penktadienį, 18 val., Nacionalinėje dailės galerijoje (Konstitucijos pr. 22, Vilnius) atidaroma Šiuolaikinio meno centro ir lauko reklamos įmonės „JCDecaux Lietuva“ inicijuojamo projekto „JCDecaux premija“ paroda „Mainais į amžius“. Pradedančiųjų menininkų kūrybą pristatančioje ekspozicijoje persipins folkloras, gandai, elektros energija, orų stebėjimas, kodavimas, metalo bei tirpių mineralų santykis, o meninių idėjų raiška skleidžiasi nuo skulptūros iki performanso.

Pasibaigus atviro kvietimo konkursui, kuriam buvo pateikta daugiau nei 100 pradedančiųjų menininkų paraiškų, kuratorės Kotryna Markevičiūtė ir Ona Juciūtė išrinko didesnį nei įprastą dalyvių skaičių ir parodoje pristatys šešis menininkus – Joelį Aškinį, Tatą Frenkel, Sandrą Golubjevaitę, Urtę Janus, Mykolą Valantiną ir Miglę Vyčinaitę. Kuratorės teigė, jog atrinktos kūrinių idėjos lengvai formavo parodos viziją dėl tarpusavyje megzto įdomaus ryšio, kuriame įvairiai atsiskleidė skirtingos laiko patirtys.

„Nuo momento, kai ištari žodį, kai galvoje užgimsta fantastinis vaizdinys, kai naršyklėje sugeneruojamas HTML kodas, kai patenki į kitų kūnų elektromagnetinį lauką, o virš galvos susiformuoja lietaus debesis, iki neapibrėžiamai ilgų civilizacinių lūžių ar geologinių procesų. Šioje parodoje kūriniai kliūva vienas už kito, susitinka nebyliam dialogui, pažyra po NDG erdves ir įsiterpia į šalia esančią meno kolekciją. Per jų mezgamą fragmentišką pasakojimą siūlome žinias ir kasdienybę formuojančius įsitikinimus mainyti į patirtis delsiančias skirtingų laikų ir laikinumų tėkmėje“ – apie parodos viziją pasakoja kuratorės.

„JCDecaux premija“ – tai Šiuolaikinio meno centro ir „JCDecaux Lietuva“ 2016 m. įsteigtas kasmetinių parodų ciklas, kuriuo siekiama skatinti pradedančiųjų Lietuvos menininkų kūrybą, jos sklaidą Lietuvoje ir užsienyje bei visuomenės susidomėjimą šiuolaikiniu menu. Projekto kuratoriai kasmet vertina atviro kvietimo būdu surinktas paraiškas ir atrenka dalyvius, kuriems suteikiama finansinė bei institucinė pagalba naujiems kūriniams parengti ir pristatyti parodoje. „JCDecaux Lietuva“ įsteigta vienkartinė 4000 eurų dydžio premija tarptautinės komisijos sprendimu skiriama vienam parodoje dalyvaujančiam menininkui ar kolektyvui už pristatomo kūrinio originalumą, aktualumą ir meninę raišką. Kaip ir kasmet, žiūrovai bus kviečiami išreikšti savo simpatiją. Daugiausia publikos įvertinimų sulaukęs projekto autorius ar autorė turės galimybę pristatyti savo projektą „JCDecaux Lietuva“ lauko reklamos tinkle.

Paroda veiks iki 2023 m. gruodžio 3 d. Nacionalinėje dailės galerijoje (Konstitucijos pr. 22, Vilnius). NDG darbo laikas: II–III 11-19 val., IV 12-20 val, V-VI 11–19 val., VII 11-17 val.

 

„JCDecaux premijos 2023“ dalyviai

JOELIS AŠKINIS gyvena ir kuria Vilniuje. 2022 m. įgijo magistro laipsnį Vilniaus dailės akademijoje. Didžiąją autoriaus meninės praktikos dalį sudaro performanso žanras, o savo kūrinius Aškinis neretai įvardija asmeniškai priimtinesniu metaįvykio terminu. Kūriniuose menininkas siekia akcentuoti simbolių ir ženklų daugiasluoksniškumą, jų suvokimo variacijas ir iš šių semantinių neatitikimų kylantį esamo momento suaktyvėjimą.

TATA FRENKEL – Vilniuje gyvenanti ir kurianti menininkė, edukatorė. 2022 m. įgijo magistro laipsnį Vilniaus dailės akademijos Fotografijos ir medijos meno katedroje. Kūryboje menininkė tiria neregimus menus (anglų k. Unseen Arts – menininkės vartojamas terminas) – performatyvųjį kalbėjimą, istorijų pasakojimą ir kitas artikuliavimo ar sonifikavimo formas. Frenkel rengia elektroakustinius pasirodymus, groja tereminu.

SANDRA GOLUBJEVAITĖ – Amsterdame gyvenanti ir kurianti menininkė. 2017 m. Golubjevaitė baigė bakalauro studijas Gerrito Rietveldo akademijoje Amsterdame, o 2019–2021 m. tęsė studijas magistrantūroje Pieto Zwarto institute Roterdame. Savo kūryboje menininkė siekia sukurti ryšį tarp kalbos, autobiografijos ir kodavimo praktikų kaip atsvarą ir pasipriešinimą vyraujančiam komerciniam skaitmeninės erdvės vystymui.

MIGLĖ VYČINAITĖ – Kopenhagoje gyvenanti ir kurianti lietuvių menininkė. 2023 m. baigė bakalauro studijas Danijos karališkojoje dailės akademijoje. Meninėje praktikoje autorė naudoja skirtingas medijas: videomeną, skulptūrą, garsą, tekstą ir instaliacijas. Kūryboje menininkė tyrinėja kelias pagrindines temas, tarp kurių šiuolaikinių mitų ir istorijų kūrimas, magiškasis materializmas. Vyčinaitė savo darbuose vysto spekuliatyvius scenarijus, susipinančius su nekanoninėmis istorijomis.

URTĖ JANUS – Londone gyvenanti ir kurianti lietuvių menininkė. Šiuo metu Janus dalyvauja Alexanderio McQueeno „Sarabande“ fondo rezidencijoje. Janus kuria skulptūrines instaliacijas, kuriomis tyrinėja laiko tėkmę, žmogaus tvarinių ir gamtos pasaulio sąveiką. Savo praktikoje menininkė naudoja lėtai veikiančius cheminius procesus ir leidžia aplinkai paveikti jos kūrinius.

MYKOLAS VALANTINAS – tarpdisciplininis menininkas, kuria fotografijas, instaliacijas ir videodarbus, tiria fantastikos ir atminties temas. Įkvėptas psichoanalitinio metodo, praeities ir šiuolaikinės kultūros bei lietuvių liaudies meno simbolizmo, Valantinas dirba ties liaudies siaubo ir dokumentikos ribomis, mesdamas iššūkį įsitvirtinusiam naratyvui ir norėdamas atskleisti žmogiškos patirties sudėtingumą.

 

„JCDecaux premijos 2023“ kuratorės

KOTRYNA MARKEVIČIŪTĖ – meno ir edukacijos veiklų kuratorė, tyrėja, savo profesinėje veikloje derinanti interesus, apimančius šiuolaikinį meną, kultūrinę edukaciją ir sociologiją. Markevičiūtę domina šių sričių tarpdisciplininis sąveikavimas, tiek kuriant naujas meno ir kultūrinės edukacijos patirtis, tiek apmąstant šiuolaikinio meno santykį su įtvirtintais žinojimo būdais (mokslu) ar visuomenės gyvenimo organizavimo formomis (politika). Šiuo metu Markevičiūtė dirba Nacionalinės dailės galerijos edukacijos padalinyje ir bendradarbiauja su kitomis Lietuvos kultūrinėmis institucijomis įgyvendindama kuratorinius ir edukacijos projektus. 2018–2020 m. ji dirbo „Rupert“ rezidencijų ir parodų kuratore, buvo viena iš parodų „Jonas Mekas: Leiskite man svajoti utopijas“ (2019, „Rupert“) ir „Kiti kambariai“ (2020, „Rupert“, LDS galerija) kuratorių. 

ONA JUCIŪTĖ – menininkė, kuratorė ir scenografė, gyvenanti ir kurianti Vilniuje. Ji yra surengusi personalinių parodų „Editorial“ projektų erdvėje Vilniuje ir šiuolaikinio meno centre „Derry~Londonderry“ Jungtinėje Karalystėje, kūrybą taip pat pristatė grupinėse parodose MOCAK muziejuje Krokuvoje, Šiuolaikinio meno centre Vilniuje, paralelinėje Stambulo bienalės programoje, Nacionalinėje dailės galerijoje Vilniuje, Kauno menininkų namuose ir keliose Vilniaus meno institucijose, įskaitant galeriją „Atletika“, „Rupert“, projektų erdvę „Swallow“ ir kt. Juciūtė dalyvavo rezidencijų programose „AIR Niederosterreich“ Austrijoje, „Stiftung Kuenstlerdorf“ Vokietijoje ir „Diyalog Istanbul“ Turkijoje. 2021 m. jos skulptūros tapo nuolatinės „Kiasma“ šiuolaikinio meno muziejaus Helsinkyje dalimi. Ji yra apdovanota „JCDecaux premija 2016“ ir lietuvių kilmės JAV menininkės Aleksandros Kašubos įsteigtu prizu.

 

„JCDecaux premijos 2023“ žiuri

MILDA BATAKYTĖ – kuratorė, šiuo metu gyvenanti Londone ir dirbanti „Auto Italia“ – ne pelno siekiančioje šiuolaikinio meno institucijoje, kurios tikslas tirti, produkuoti ir eksponuoti meno kūrinius susijusius su queer studijomis, žmonių teisėmis bei socialiniais pokyčiais. Anksčiau M. Batakytė vadovavo meno, rezidencijų ir edukacijos centrui „Rupert“ Vilniuje. 2019 m. buvo paskirta Lietuvos paviljono asistuojančia kuratore 17-oje Venecijos architektūros bienalėje. M. Batakytė taip pat asistavo menininkę Moną Hatoum jos studijoje Londone bei dirbo tokiose meno institucijose kaip „White Cube“,„Lisson Gallery“, „Peggy Guggenheim Collection” Venecijoje ir kt. M. Batakytė yra baigusi kuratorystės magistro studijas Londono Goldsmiths universitete.

NINA CANELL – švedų menininkė, studijavusi Dubline, o šiuo metu gyvenanti ir dirbanti Berlyne. Yra surengusi personalinių muziejinių parodų tokiose institucijose kaip Sankt Galeno meno muziejus, „The Artist’s Institute“ Niujorke (kartu su Milfordu Gravesu), „Moderna Museet“ Stokholme, „S.M.A.K“ Gente, „Camden Arts Centre“ Londone, „Arko“ meno centras Seule, „Hamburger Bahnhof“ Berlyne (kartu su Rolfu Juliumi), „mumok“ Vienoje ir „Fridericianum“ Kaselyje. N. Canell dalyvavo Venecijos, Sidnėjaus, Liono, Manifestos, Gvangdžu, Kuenkos ir Liverpulio bienalėse, taip pat grupinėse parodose Modernaus meno muziejuje Niujorke, „Palais de Tokyo“ Paryžiuje, „Museo Tamayo“ Meksike, „Mori“ meno muziejuje Tokijuje, šiuolaikinio meno institucijoje „Secession“ Vienoje, Guggenheimo muziejuje Bilbao ir kt. N. Canell taip pat dažnai bendradarbiauja su Robinu Watkinsu kurdama instaliacijas ir menininkų knygas.

MARIANNE DOBNER – modernaus meno muziejaus „mumok“ Vienoje kuratorė. Kuravo tokias parodas kaip „Elisabeth Wild. Imagination Factory“ (2023), „Adam Pendleton. Blackness, White, and Light“ (2023), „ANDY WARHOL EXHIBITS a glittering alternative“ (2020), „DEFROSTING THE ICEBOX. Guesting at mumok: The Hidden Treasures of the Collection of Greek and Roman Antiquities of the Kunsthistorisches Museum and Weltmuseum Wien“ (2020), „MISFITTING TOGETHER. Serial Formations of Pop Art, Minimal Art and Conceptual Art“ (2020), „Cécile B. Evans. AMOS WORLD: Episode One“ (2018), „Julian Turner. why not“ (2017), „Fischerspooner. Sir“ (2017), „Hannah Black. Small Room“ (2017) ir „Anna-Sophie Berger. Places to fight and to make up“ (2016). Šiuo metu M. Dobner studijuoja doktorantūrą Vienos universitete ir baigia rašyti disertaciją pavadinimu „ANDY WARHOL EXHIBITS. A Critical Approach towards Andy Warhol’s Exhibition Practice (1952-1987)“ („ANDY WARHOL EKSPONUOJA. Kritinis požiūris į Andy Warholo parodų praktiką (1952–1987)“). 2015–2016 m. ji buvo galerijos „Galerie Bastian“ Berlyne direktorė, o 2012–2013 m. dirbo asistuojančia kuratore Brandhorsto muziejuje Miunchene, kur padėjo rengti pirmąją pasaulyje Andy Warholo darbų knygose parodą „Reading Andy Warhol“ (2013 m.). Taip pat studijavo meno istoriją Vienoje, Paryžiuje, Miunchene ir Berklyje.