Vasario 27 d., penktadienį, 19 val. ŠMC skaitykloje

Paskaitą „Nuo „Be pavadinimo“ iki „Spausdinta Vokietijoje“ skaitys Nyderlandų grafikos dizainerė ir ilgametė Geritto Rietveldo menų akademijos Amsterdame dizaino katedros vedėja Linda van Deursen. To paties pavadinimo knygų rinkinį, kurį van Deursen rekomenduoja ŠMC skaityklos lankytojams, nuo šiol bus galima rasti greta skaitykloje jau esančių menotyrininko Alfonso Andriuškevičiaus, galerijos „castillo/corrales“ ir kitų rekomenduojamų rinkinių.

Van Deursen rekomenduojamų knygų rinkinį sudaro menininkų Johno Baldesario, Barbaros Bloom, Henriko Oleseno, Christopherio Williamso, Paulo Ellimano, Willemo Oorebeeko, Sharon Lockhart, Martino Becko, Wolfgango Tillmanso, Koenraado Dedobbeleerio ir Hito Steyerl leidiniai bei „Social Life of the Book (SLOB)“ ir „Werker Magazine“ serijos.

Pasitinkant naujus leidinius bus parodytas Los Andželo menininkės Sharon Lockhart filmas „Dvigubas potvynis“ (Double Tide, 2009), kuriame dokumentuojamas moliuskų rinkimas molingose Meino pakrantėse. Filmas tęsia ankstyvesnių menininkės kūrinių „Pietų pertrauka“ (Lunch Break, 2008) ir „Išėjimas“ (Exit, 2008) temas. Tai daugeliui mūsų nepažįstamo, tarsi „nematomo“ darbo portretas, nufilmuotas vieną tų retų dienų, kai atoslūgis dienos šviesoje įvyksta dusyk, brėkštant ir temstant. Dėmesio centre – moliuskų rinkėja, kurios darbas priklauso nuo pačių elementariausių gamtos jėgų. Filmo trukmė – 99 minutės.

„Užmiesčio peizažą, kurį augdama matydavau pro langą, ilgainiui pakeitė naujas gyvenamasis rajonas. Ties sodu už namo išdygo ir nauja nedidelė bibliotekėlė. Praleidau joje nemažai valandų apžiūrinėdama ir tyrinėdama knygas, o parsinešusi jas namo atradau ir skaitymo pasaulį. Pradėjau nuo vaikiškų knygų kampelio, bet neilgai trukus perėjau prie lentynų su knygomis suaugusiems. Šis laikotarpis dabar atrodo ypač įdomus tuo, kad aš vis tik buvau dar per jauna suvokti didžiuosius literatūros kūrinius, bet vaikų skyrių jau buvau „išaugusi“. Beieškant vertingų nuorodų viršeliuose mano akį pirmiausia patraukdavo skaisčios spalvos ir paprasti, ryškūs tipografiniai gestai. Turbūt tai ir buvo mano pirmas sąmoningas susidūrimas su grafiniu dizainu.

Tik vėliau sužinojau, kad dauguma man patikusių viršelių buvo sukurti to paties žmogaus. Tai dizaineris, pirmasis supažindinęs mane su olandų literatūra. Grafiniais kodais vadovavausi ir vėliau: tuo, kaip tam tikri leidėjai apipavidalina klasikinės literatūros ar šiuolaikinių autorių vertimų serijas. Ilgą laiką knygas, atrodo, rinkausi pagal formą.

Nepaisant to, kad esu dizainerė, šias knygas lentynoje parinkau ne tiek dėl jų pačių išvaizdos, kiek dėl jose spausdinamo vizualaus turinio. Rinkau knygas, kurios atskleidžia savitą požiūrį į vaizdus. Dėl specifinės vaizdų atrankos, jų išdėstymo tvarkos, pateikimo ar reprodukavimo metodų, visos šios knygos išreiškia savitą rašymo vaizdais formą ir kviečia skaityti vaizdus naujais ar neįprastais būdais.“ (Linda van Deursen)

Nuo 2001 iki 2014 m. Linda van Deursen vadovavo grafinio dizaino katedrai Gerrito Rietveldo akademijoje Amsterdame. Baigusi studijas toje pačioje akademijoje 1986 m. drauge su Armandu Meviu ji įkūrė dizaino studiją „Mevis & van Deursen“. Ši studija sukūrė įvaizdžius „Boijmans Van Beuningen“ muziejui Roterdame, olandų mados dizaineriams „Viktor &Rolf“, laikinajam „Stedelijk“ muziejaus pastatui Amsterdame ir pačiam „Stedelijk“ muziejui. Taip pat jie kūrė dizainą menininkų Carloso Amoraleso, Aglaia Konrad, Ryano Ganderio ir fotografų Geero van Kestereno bei Rinekes Dijkstros knygoms. Ilgametė bendra Lindos van Deursen ir Armando Mevio veikla pristatoma knygoje „Recollected Work: Mevis & Van Deursen“ (Artimo, 2005).

Ačiū Godai Budvytytei už idėją pakviesti Lindą van Deursen rekomenduoti knygų rinkinį ŠMC skaityklai. Taip pat dėkojame leidykloms „Sternberg Press“, „Section7books“, „Koenig Books“, „Werker Magaziner“ ir „Wiener Secession“ bei Nyderlandų Karalystės ambasadai ir fondui „Stimuleringsfonds“ už paramą.