„Prototipai“ – pilotinis XII Baltijos trienalės projektas, susidedantis iš keleto renginių, leidinių ir parodos ŠMC antrojo aukšto fasado lange – ten, kur iki šiol buvo įsikūrusi dalis ŠMC darbuotojų komandos. Daugelį metų šio kabineto duris varstę parodų lankytojai, ieškodavę už jų parodų pratęsimo, vietoj įprastinių durų šįkart ras naujas, kurias sukūrė Viktorija Rybakova, o už jų – Vilniaus senamiesčio panoramą, Maris Bišofs ir Antano Gerliko piešinius ir Piotro Bosackio filmą „Drakula“. 2014 metų gruodį sienos, kurioje sukasi naujosios durys, nebeliks, o pačios durys būsimose parodose virs keturšone širma. Jei įvairiausi instrumentai ar įrenginiai karts nuo karto pavadinami „tikrais meno kūriniais“, paroda „Prototipai“ apgręžia šią formulę ir klausia, ar šiuolaikinio meno kūriniai negalėtų būti instrumentais, modeliais ir konceptualiais įrankiais ką nors nuveikti ne meno kontekste. Paroda tęsiasi ir už ŠMC ribų – Salomėjos Neries gimnazijoje, kur bus įkurta Liudviko Buklio instaliacija. Menininko sukurtas švieslentes galima pamatyti boluojant koridoriuose pro mokyklos langus arba, iš arčiau, po spalio 17 d. užėjus į gimnaziją antradieniais ir ketvirtadieniais nuo 16:00 iki 17:00.
Pirmasis parodos renginys – performatyvi „Post Brothers“ paskaita „The Hole Idea“, kurioje tyrinėjamos mobilaus plyšio kaip konceptualaus, iš animacijos pasaulio pasiskolinto instrumento savybės – numatytas spalio 17 d. 19:00 ŠMC kino salėje.
Parodos „Prototipai“ renginių programą tęsia ŠMC ir Prancūzijoje gyvenančios kuratorės ir rašytojos Jennifer Teets renginių serija „Elemento farmakokinetika“, vyksianti lapkričio 8–9 ir 28–29 dienomis. Tai du skaitymų, diskusijų, paskaitų ir ekskursijų savaitgaliai, kurių metu bus siekiama suformuoti savitą požiūrį į naująsias materializmo teorijas ir klimato pokyčius, o tuo pačiu – ir į atliekas ir skysčius, tiek žmogaus kūno, tiek mašinų. Šie susitikimai suteikia eilę galimybių tyrinėti naujus mąstymo apie materiją (ir mąstymo per materiją) būdus, jų privalumus bei trūkumus.
Susitikimuose dalyvaus projekto „Elemento farmakokinetika“ svečiai – menotyrininkė, kultūros mokslų daktarė Eglė Rindzevičiūtė ir Londone gyvenantis meno istorikas, kultūros kritikas TJ Demos, šiuo metu rengiantis monografiją meno ir ekologijos sąlyčio tema.
PARODOJE
Maris Bišofs, Rygoje gyvenantis dailininkas ir iliustratorius, parodai sukūrė seriją piešinių, remdamasis dviem trumpomis ištraukomis iš menininko Davido Bernsteino interviu: „Performansas man yra susijęs su bėgančio laiko ir gyvenimo tėkmės atpažinimu visame kame. (…) Visgi ateityje mūsų požiūris į meną ko gero pasikeis taip, kaip šiuo metu dar negalime nei numatyti. Ir viskas, ką dabar žinome apie vieną ar kitą kūrinį, kažkada bus pamiršta, asimiliuota ar suprantama visai naujai“.
*
Nors Piotr Bosacki, filmo „Drakula“ autorius, primygtinai teigia, kad tai komedija, šiame filme glūdi bandymas paaiškinti, kaip veikia pasaulis. Filme pristatoma „žmogaus forma“ ir juslės, kurioms paaiškinti pasitelkiamos fizikos, chemijos ir biologijos žinios pramaišiui su filmo autoriaus asmeniniais pastebėjimais ir anekdotais iš jo patirties.
*
Parodoje rasite vieną iš naujausios Antano Gerliko serijos piešinių. Pasak menininko, šioje serijoje naudodamas išskirtinai štrichą – pagrindinį akademinio piešimo elementą – jis siekia patirti meistrystės fenomeną, bet padaryti tai atsisakant meistrystei būdingų disciplinų. Tad – jokios šviesotamsos, antikinių skulptūrų gipso kopijų, jokio vaizdavimo, nebent sujauktuose štricho ruožuose pati akis ima kurti pavidalus. Menininko ranką veda noras atpažinti momentą, kai estetika ir gestas sutampa, piešinio charakteris pasikeičia, akimirka pakeičia visumą.
*
Švieslentės, kurios sudaro Liudviko Buklio instaliaciją Salomėjos Nėries gimnazijoje – tai lauko iškabos, reklamuojančios vieną iš Vilniaus avalynės parduotuvių, replikos. Elementarios kaip mokyklos mokslo programa, abstrakčios ir žaismingos, išdėstytos mokyklos koridoriuose jos jungia mokinių žingsnius ir architektūrinį pastato žingsnį; taip pat – mokyklą ir gatvę už jos langų bei kitą gatvę vos už poros kvartalų, kurioje kabo „originali“ švieslentė. Simboliškai jos jungia ir mokyklą ir ją baigus laukiančius užsiėmimus.
Iliustracija: Liudviko Buklio instaliacijos Salomėjos Neries gimnazijoje fragmentas. Fotografas Andrej Vasilenko.