Lygiai prieš metus kaip Lietuvos „garbės piliečiai“
Buvome pakviesti į parodą Venecijos bienalėje –
Jungtinį Kipro ir Lietuvos paviljoną, pavadintą „Oo“ arba „oO“,
Iš kurios pusės pažiūrėsi (iš kurios pusės pažiūrėsi).
Kuruojama Raimundo Malašausko, paroda vyko brutalistiniame
Monumentalių formų „Palasport“, sporto žaidynių komplekse,
Kurio pagrindinę – krepšinio – salę iš abiejų pusių supo,
Lyg kariuomenės flangai, aukštos betono tribūnos.
Tąkart sumanėme „užgrobti“ dvi skaitmenines švieslentes,
Žvelgiančias viena į kitą iš priešingų salės kraštų (nors niekada neaprėpiamų vienu žvilgsniu)
Ir paversti jas laikrodžiais, kurie rodytų laiką ne įprastais dešimtainiais skaičiais,
Bet vos dviem simboliais – didžiosiomis „O“ ir mažosiomis „o“.
Išsiuntėmė laišką su instrukcijomis švieslenčių gamintojui, kad šis
Pagamintų mikroschemą, kuri leistų pakeisti švieslenčių paskirtį
Ir suprogramuotų sistemą taip, kad ji rodytų šį sutrikusį laiką,
Ir pavadinome kūrinį „Nebaigto kūrinio“, kad galėtume jį tęsti…
– Dexter Sinister
Paroda, kurios eksponatai vienaip ar kitaip iškreipia laiko ir erdvės parametrus.
„Dexter Sinister“ – tai dizainerių, leidėjų, menininkų ir rašytojų Stuarto Bailey (JK) ir Davido Reinfurto (JAV) duetas. Reinfurt baigė Šiaurės Karolinos ir Jeilio universitus JAV ir 2000 m. įkūrė dizaino studiją „O-R-G“. Beveik tuo pat metu Bailey, baigęs Rydingo universitetą Jungtinėje Karalystėje ir „Werkplaats Typografie“ studijas Nyderlanduose, tapo vienu iš žurnalo „Dot Dot Dot“ steigėjų.
„Dexter Sinister“ susiformavo 2006 m. iš paskatos rasti kitokį, ekonomišką, „just in time“ leidybos modelį, nei įprasta šiuolaikinėje konvejerinėje didelių apimčių spaudos pramonėje. Nuo tada šis pavadinimas ženklina tris sritis: 1) leidyklą, 2) knygyną/studiją Niujorke, Lower East Side ir 3) meno erdvėms skirtus, o dažnai – ten pat ir sukurtus kūrinius. Drauge su Angie Keefer duetas neseniai įkūrė dar vieną instituciją, „The Serving Library“.
KŪRINIAI PARODOJE
1. Kazimir Malevich, Seserys, 1910, aliejus ant drobės. Ačiū Rūtenei Merkliopaitei ir Perrine Bailleux.
2. Bruno Munari, Tetracono (Tetrakonusas), 1965, multiplis. Privati kolekcija. Kiekvienas konusas sukasi skirtingu greičiu ir visi drauge per 18 minučių pakeičia spalvą iš raudonos į žalią.
3. Alighiero e Boetti, Contatore (Skaitiklis), 1967, multiplis. Privati kolekcija.
5. Laikrodžio sistemos diagrama iš J.Jesperseno ir J.Fitz-Randolfo knygos „Nuo saulės iki atominių laikrodžių“, 1977, šilkografija ant sienos.
6. Muriel Cooper, Autoportretas su Polaroid SX-70, apie 1982, videokadras, atspaustas „Visible Language Workshop“ kursuose, MIT. Masačusetso Meno ir dizaino koledžo archyvas.
7. Stephen Willats, Pasaulis toks, koks yra, ir toks, koks galėtų būti, 2006, fotoatspaudas ant aliuminio. Menininko ir „Victoria Miro“ galerijos Londone nuosavybė.
8. Kazys Varnelis, Paskutinis šūvis, 2007–2008, aliejus ant drobės. Lietuvos nacionalinio muziejaus kolekcija.
9. Nuotrauka Ryano Ganderio multiplio Paralelinės kortos (standartinė kortų malka su kortų reikšmėmis atspaustomis abiejose kortų pusėse) instrukcijų reverse, 2009.
10. Dexter Sinister, Naivioji aibių teorija, 2009, band. atspaudas.
11. Dexter Sinister, Laikrodžio skenas 1200 dpi, 2010, atvirutė.
12. Dexter Sinister pagal Albrechtą Dürerį, Mirtis ir landsknechtas, 1510, reprodukuota „Bulletins of The Serving Library“ pirmojo numerio galiniame viršelyje 2011 m.
13. Dexter Sinister, MTDBT2F glifas, 2011, „Meta-The-Difference-Between-The-Two-Font“ šrifto raidžių sudėtinis atspaudas risografu.
14. Raimundas Malašauskas, Fotofinišas, 2011, holograma.
15. Dexter Sinister ir Erik Wysocan, „Wyoscan 0.5 Hz“ laikrodis, 2013, „Helmos“ perdirbtas „Casio“ laikrodis.
16. Dexter Sinister, „Wyoscan 0.5 Hz“ laikrodžio reklama, 2013, skaitmeninis atspaudas. Jasono Fulfordo nuotrauka.
17. Mikroschema, naudota perprogramuojant švieslentes „Palasport“ Venecijoje, Dexter Sinister kontribucija Kipro ir Lietuvos paviljonui „oO/Oo“ Venecijos bienalėje 2013 m.
18. Dexter Sinister, Nebaigto kūrinio, 2013. Roberto Narkaus nuotrauka iš Kipro ir Lietuvos paviljono Venecijos bienalėje.
19. Dexter Sinister, Plakatas begalinei saulėgrįžai, 2013, 35 mm skaidrė, šviesa.
20. „Tikras veidrodis“, gamintojas – „True Mirror Company“, 2014.
21. Dexter Sinister, Letter & Spirit (Raidė ir dvasia) plakatas, 2014, šilkografinis atspaudas.
22. Dexter Sinister, Letter & Spirit (Raidė ir dvasia), 2014, programa, veikianti realiu laiku, 16’06”.
23. Angie Keefer, Fontanas, 2014. Žaliavų ateities sandorių indeksai, videoprojekcija, permatomas holografinis ekranas, skaitmeniniai judesio efektai. Rinkoms kylant vanduo krinta žemyn; rinkoms krintant, kyla vanduo.
24. Dexter Sinister, Nebaigto kūrinio, 2014, du LED laikrodžiai, suprogramuoti rodyti laiką taip pat, kaip prieš metus jį rodė švieslentės Venecijos „Palasport“.
PARODOS RENGINYS
Šeštadienį, birželio 21 d. 22:30 val.: „PaskutiniO dūžio“ – dvipusė paskaita-užkalbėjimas, kurį duetas „Dexter Sinister“ parašė specialiai tam, kad iškviestų prieš metus netyčia praleisto vakarėlio dvasią. Laukiame jūsų nuo 22:30 val. Pradžia – lygiai 23 val.
Iliustracija: Dexter Sinister, Nebaigto kūrinio, 2014–2013. Roberto Narkaus nuotrauka.