Paroda „Kitas matymas“ buvo sumanyta prieš maždaug vienerius metus su tikslu iš naujo prisiminti šiuolaikinės istorijos įvykius nuo 1989 metų. Šiandien, kai politinė situacija Europoje kelia antrojo Šaltojo karo grėsmę, paroda tampa dar aktualesne.

1989 metais politiniame bei socialiniame Europos ir pasaulio gyvenime vyko svarbūs pokyčiai: buvo nugriauta Berlyno siena, prasidėjo post-šaltojo karo periodas. Tais pačiais metais Šveicarijos mokslininkas Tim Berners-Lee išrado „World Wide Web“ – prasidėjo interneto era, buvo išsiųsta pirmoji SMS žinutė, o į Žemės orbitą paleistas pirmasis modernus GPS palydovas. Visus šiuos įvykius galima laikyti naujosios Europos sukūrimo bei pasaulinių globalizacijos procesų pradžia.

Parodoje „Kitas matymas“ tiesiamas tiltas tarp minėtų pasaulį pakeitusių įvykių ir meninės kūrybos bei pristatomi naujos kartos menininkų darbai. Videofilmuose, objektuose, fotografijose, performansuose ir instaliacijose atsispindi įvairūs požiūriai į šiuolaikinę istoriją, susiję su menininkų asmenine patirtimi ir refleksijomis. Paroda siekiama paskatinti žiūrovus atpažinti istorinės fikcijos ir dokumentikos elementus, apmąstyti populiarias istorijos interpretacijos formas ir atkreipti dėmesį į praeities sąsajas su šiandien aktualiais socialiniais klausimais.

Katinkos Bock instaliacijoje „Horizontali abėcėlė“ ir Virginie Jassef fotografijų cikle „Vaiduokliški scenarijai“ abejojama įprastu geografiniu erdvės ir laiko žymėjimu, todėl sukuriamos fikcijos, kurios tuo pačiu metu yra ir juokingos, ir žiaurios. Urielio Orlowo instaliacijoje „Šiais didžiaisiais laikais“ nagrinėjami erdviniai ir vaizdiniai istorijos bei atminties aspektai, atkreipiamas dėmesys į akląsias reprezentacijos dėmes, o Clemenso von Wedemeyerio filme „Muster“ analizuojami prisiminimai ir sukuriama nauja prieiga prie tikrovės. Specialiai šiai parodai sukurta Morgane Tschiember instaliacija „Pow(d)er“ – tai metoniminis peizažas, neišmontuojamas daiktas, kalbantis apie politinius, geografinius ir socialinius klausimus. Jo draskančios ir raižančios linijos, primenančios dykumą, bando apibrėžti mus supantį pasaulį. Keli projektai, tokie kaip Simono Fujiwaros darbas „Veidrodžio stadija“, skatina žiūrovus apmąstyti savo asmeninį gyvenimą ir patirtį, susikurti savo elgesio ir požiūrių autoportretą.

Parodoje „Kitas matymas“, kurioje prisimenami Šaltojo karo faktai, socialinės sąlygos po Antrojo pasaulinio karo ar įvykiai po 1989-ųjų, siekiama ištirti, kaip praeitis veikia dabartį ir formuoja ateitį, analizuoti santykius tarp istorinės tiesos ir fikcijos, atkreipti dėmesį į įvairius istorijos niuansus ir asmenines istorines patirtis.

Atidarymo vakarą vyks keturi Prancūzijos menininkių Louise Hervé & Chloé Maillet performanso „Planetariumas“ pasirodymai: 18:30, 18:50, 19:10 ir 19:30. Performanse vienu metu gali dalyvauti iki 10 žiūrovų, pradžia – Jurgio Mačiūno Fluxus kabinete.

Lapkričio 22 d., šeštadienį, 18.00 ŠMC kino salėje vyks vienintelis Clemens’o von Wedemeyerio filmo „Muster“ seansas.

Iliustracija: Uriel Orlow, „Be pavadinimo“, iš serijos „What Cannot Be Seen“ (2009). Menininko bei galerijų Mor.Charpentier Paryžiuje ir LaVeronica Modikoje nuosavybė.